Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kommuner sänker hastigheten – vill inte vänta på utredning

Publicerat torsdag 14 september kl 03.02
"Det tar ett par år för vi måste skylta om hela Stockholm"
(1:30 min)
En 40-skylt på en gata.
Arkivbild. Foto: Adam Ihse/TT.

Just nu utreds sänkt hastighet i svenska tätorter. I oktober ska myndigheten Trafikanalys lämna sitt förslag till regeringen. Men många kommuner vill inte vänta.

– Vi tar bort 50 som bashastighet och går ner till 40, så 40 och 30 blir de hastigheter vi har i innerstaden, säger Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén.

– Sen finns det vissa trafikleder där det blir 60, så 70 försvinner också.

När ska det här vara klart?

– Vi har precis kört igenom de pilotområden vi haft, tre stadsdelar, sedan kommer vi ta det successivt. Det tar ett par år för vi måste skylta om hela Stockholm och göra trafiksäkerhetsåtgärder samtidigt, säger Daniel Helldén.

Brita Saxton är generaldirektör för Trafikanalys, som just nu utreder sänkt bashastighet och ska lämna sitt förslag i oktober.

– Det kan gälla antingen om man ska generellt sänka hastigheten till 40 eller 30 eller om man ska ha ett något mera dynamiskt system. 

Kan svaret bli att det inte finns någon bashastighet i framtiden?

– Jag tycker inte att det är uteslutet. Det är klart att det måste finnas en maxhastighet, det förstår vi ju alla, men det är inte lika självklart att man måste ha en bashastighet, säger Brita Saxton.

Sveriges nya infrastrukturminister Tomas Eneroths mål är att högsta tillåtna hastigheten i tätort ska ner.

– Jag tycker det är viktigt att vi inser att hastighet dödar. Därför ger vi nu också ett uppdrag att se till att utreda förutsättningarna för sänkt bashastighet i Sverige. 

Anna Johansson sa samma sak för ett år sen, hur lång tid får det ta?

– Jag tycker det skyndar, för ska vi nå nollvisionen måste vi göra en ordentlig nystart. Då krävs det insatser både när det gäller hastigheten men också när det gäller alkoholpåverkan i trafiken och naturligtvis öka skyddet för oskyddade trafikanter, så det är bråttom, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".