Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stockholm går över till 40 km i innerstaden

Publicerat torsdag 14 september kl 06.07
"Det tar ett par år för vi måste skylta om hela Stockholm"
(1:30 min)
En 40-skylt på en gata.
Arkivbild. Foto: Adam Ihse/TT.

Ett förslag om att sänka bashastigheten i svenska tätorter pågår just nu. Förslaget lämnas till regeringen i oktober – men Stockholm stad planerar redan nu att sänka bashastigheten från 50 till 40 km/h.

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) bekräftar att 40 blir det nya 50.

– Vi tar bort 50 som bashastighet och går ner till 40, så 40 och 30 blir de hastigheter vi har i innerstaden, säger Daniel Helldén och fortsätter:

– Sen finns det vissa trafikleder där det blir 60, så 70 försvinner också.

Tre stadsdelar har fungerat som pilotområdet och sänkningen sker därefter successivt i innerstaden.

– Det tar ett par år, för vi måste skylta om hela Stockholm och göra trafiksäkerhetsåtgärder samtidigt, säger Daniel Helldén.

Sveriges nya infrastrukturminister Tomas Eneroths (S) mål är att högsta tillåtna hastigheten i tätort ska ner. Därför har han gett i uppdrag att utreda förutsättningarna för sänkt bashastighet i Sverige.

– Jag tycker att det är viktigt att vi inser att hastighet dödar, säger Eneroth till Ekot.

Myndigheten Trafikanalys utreder just nu sänkt bashastighet i svenska tätorter. Förslaget ska lämnas i oktober.

– Det kan gälla antingen om man ska generellt sänka hastigheten till 40 eller 30 eller om man ska ha ett något mera dynamiskt system, säger Brita Saxton, generaldirektör för Trafikanalys.

Kan svaret bli att det inte finns någon bashastighet i framtiden?

– Jag tycker inte att det är uteslutet. Det är klart att det måste finnas en maxhastighet, det förstår vi ju alla, men det är inte lika självklart att man måste ha en bashastighet, säger Brita Saxton.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth menar att arbetet måste gå snabbt fram.

– Ska vi nå nollvisionen måste vi göra en ordentlig nystart. Då krävs det insatser både när det gäller hastigheten men också när det gäller alkoholpåverkan i trafiken och naturligtvis öka skyddet för oskyddade trafikanter. Så det är bråttom, säger Tomas Eneroth.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".