Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stadskärnor ska skyddas mot farliga fordon

Publicerat torsdag 14 september kl 14.15
Efter terrordådet i Stockholm – nu ska geofencing testas
(1:42 min)
Arkivbild. Det var efter terrordådet på Drottninggatan i Stockholm som Trafikverket fick regeringens uppdrag att göra ett försök med geofencing.
Arkivbild. Det var efter terrordådet på Drottninggatan i Stockholm som Trafikverket fick regeringens uppdrag att göra ett försök med geofencing. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Regeringen vill testa att göra delar av stadskärnor säkrare, att skydda dem både mot farliga bilister i allmänhet och terrorister beväpnade mot tunga fordon, genom så kallad geofencing. Det innebär bland annat att fordon i området inte ska kunna köras i hög hastighet.

Det är Trafikverket som fått i uppdrag att testa detta i en svensk storstad redan nästa år. 

– Meningen är att se på, där vi har folktäta miljöer, hur kan vi hastighetssäkra den miljö, förklarar hon. Så att man villkorar vilka transporter som får ske därinnanför, säger måldirektör Maria Kraft som är ansvarig på trafikverket.

– Det finns ju redan embryon till det, det finns ett projekt, både i Stockholm och Göteborg, där man låter i vissa miljöer bara åka in små lastbilar, som inte kan köra särskilt fort. 

– Så det har vi redan idag, frågan är om man kan vidga det där och ta vara på den nya teknik som kommer, säger Maria Kraft.

Det var efter terrordådet på Drottninggatan i Stockholm som Trafikverket fick regeringens uppdrag att göra ett försök med geofencing, och det redan nästa år. Det kräver ett digitalt övervakningssystem, som kan strypa fordons motorer, så att föraren blir förhindrad att köra fortare än till exempel 10 eller 15 km i timmen.

Maria Kraft förklarar tekniken:

– Just nu gör vi en inventering för att gemensamt med två stora städer och också fordonstillverkare se hur vi skulle kunna rigga ett sådant här demonstrationsprojekt.

– Alla fordon skulle inte ha tillgång till den ytan, som torg och gågator, och för dem som har tillgång kan man digitalt strypa hastigheter. Man kan också villkora vilket bränsle de ska köra på, säger Maria Kraft.

Finns verkligen sådan teknik i en nära framtid, och sätter den då stopp för bilar som körs av terrorister? Maria Kraft svarar så här:

– Geofencinglösningen är ju dels: hur bygger du den goda staden och hur säkerställer du då det? Då får du också bära med dig hur du med dagens möjligheter kan försvåra att komma in i de miljöerna, utan att bygga barriärer som gör att vi får en stad som vi inte vill ha.

– Så jag tror att man måste tänka både på fysiska hinder och på teknik, sammanfattar Maria Kraft.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".