Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fler reklamerar tv:n och stereon

Publicerat måndag 13 maj 2002 kl 10.54
Antalet anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden har ökat markant, och det är främst klagomålen kring köp av tv- och stereoapparater som blir fler. En av orsakerna antas vara att vi i dag köper allt dyrare tv- och musikanläggningar och därför är mer benägna att klaga om nåt går snett med köpet.
– Ja, det är huvudskälet. Hade det varit en 20-tummare för 3 000 kronor hade man kanske lyft ner den i soprummet och tänkt att 'det var ju synd', men med sådana här apparater är det dels mycket pengar, dels köper man en sådan här apparat som man möblerar vardagsrummet efter, ordnar en hel del saker kring, där man till och med väljer färger på gardiner så att det ska matcha så man får ett mysigt tv-rum av det. Då kan man ju inte bara knuffa den utför trappan och glömma alltihop, säger Christer Colliander i Stockholm som gjorde en anmälan när den nya hemmabion för 30 000 kronor gick sönder. När Christer Colliander och hans familj bytte bostad för drygt ett år sedan investerade de i en hemmabio, en stor 52-tums-tv, men den nya apparaten började snart krångla och efter flera reparationer hamnade Christer i tvist med firman som sålt tv:n. Christer ville ha en ny tv medan firman föreslog en mindre återbetalning. Christer vände sig slutligen till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som just arbetar för att bistå konsumenter i tvister med näringsidkare, och Christer är bara en av många tv-och stereoköpare som kontaktar ARN. Under årets första kvartal har anmälningarna ökat med hela 30 procent jämfört med samma period förra året. Det stora utbudet av dyra anläggningar med finesser som surroundsystem, widescreen och DVD gör att konsumenterna känner sig mer manade att klaga, man har helt enkelt inte råd att låta bli, men ARNs handläggare Jeanette Ots tror också att ökningen beror på bättre kunskaper om vilka rättigheter man har som konsument, men det har också sina följder på ARN: – Handläggningstiderna har ju tyvärr förlängts litet grann. Normal handläggningstid är fem–sex månader, och det kan bli lite längre nu, säger Jeanette Ots.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.