Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Morgontidningar utreds av Konsumentverket

Publicerat torsdag 5 oktober kl 05.00
"Tidningarna kan bli mycket tydligare"
(1:11 min)
Skärmklipp från DN.se och Svd.se där betalväggen syns.
Betalväggar på dn.se och svd.se. Montage: Sveriges Radio.

Många tidningarna satsar ju på att få fler digitala prenumeranter, och det har gett avtryck hos Konsumentverket.

– Vi får regelbundet anmälningar mot tidningar där konsumenten missuppfattat priset eller villkoret. Tidningarna kan bli mycket tydligare med att det är ett erbjudande om att bli digital prenumerant med en tillsvidare prenumeration, säger Erik Fröcklin, jurist på Konsumentverket.

Konsumentverket har synpunkter på både Dagens Nyheters och Svenska Dagbladets marknadsföring av digitala prenumerationer, och informationen till kunderna. Konsumentverkets jurist Erik Fröcklin säger alltså att bägge skulle kunna bli tydligare, exempelvis marknadsföringen av en digital prenumeration när en läsare hamnar vid en betalvägg, alltså att man måste vara just prenumerant för att läsa en artikel.

Svenska Dagbladet fick i mitten av september bakläxa på sina ändrade formuleringar, och Konsumentverket ansåg att det fortfarande rörde sig om vilseledande marknadsföring, som det uttrycks i en skrivelse. Dagens Nyheter fick bakläxa på sina ändrade formuleringar i slutet av förra veckan, otillbörlig marknadsföring anser Konsumentverket.

– Låga kostnader i ett inledningsskede har funnits länge, exempelvis hos dejtingtjänster, så problematiken är inte ny, men den finns nu också på tidningsområdet säger Erik Fröcklin.

Svenska Dagbladets kommunikationschef vill inte ställa upp på en bandad intervju, men skriver i ett mail "som jag meddelat tidigare för vi just nu en bra och konstruktiv dialog med Konsumentverket. Vi kommer att hitta en lösning som alla blir nöjda med".

Nicolas Larsson, som är ansvarig för digitala läsarintäkter på Dagens Nyheter och säger att man inte vill att kunderna ska missuppfatta, och att man kommer att lyssna på Konsumentverket.

– Skulle Konsumentverket återkomma med önskemål om att vi förtydligar så kommer vi gå igenom det och göra nödvändiga ändringar, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".