Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Black Friday-rean väntas omsätta fem miljarder

Publicerat torsdag 23 november kl 03.00
Postnord uppsakttar att vi kommer spendera 1800 kronor var
(1:13 min)
Reaskyltar
Foto: Christine Olsson/TT

Rean, som hämtats från USA, är på vissa sätt i dag större än mellandagsrean. Enligt prisjämförelsesajten Prisjakt reades dubbelt så många produkter ut under Black Friday förra året jämfört med mellandagsrean.

Den här veckan är det många butiker och kedjor som kör så kallade Black Friday-kampanjer med stora reor – något som sätter lönsamheten för många handlare under stor press. Men konsumenterna kan glädja sig åt att rea-perioderna blivit både längre och fler. Rosmarie Lundin är en av dom som ser fördelar med det här.

Tror du att det är ett bra sätt att få folk att shoppa?

– Ja det tror jag. Allt är så dyrt nu, då passar folk på när det är rea.

Black Friday som begrepp kommer från USA där fredagen efter Thanksgiving länge varit en klämdag då folk passat på att shoppa inför jul. På kort tid har fenomenet etablerats även här - i år kör ungefär var tredje handlare en rea-kampanj under Black Friday, enligt Svensk Handel.

– En del handlare menar att lönsamheten faktiskt kan öka under Black Friday och att omsättningen även ökar på sådant som har normalt pris. Men överlag bidrar den samlade mängden av kampanjer och reor under året till att pressa lönsamheten väldigt mycket inom handeln, säger Johan Davidson chefekonom på Svensk Handel.

Postnord uppskattar att vi i år kommer spendera 5 miljarder kronor under Black Friday, och på vissa sätt är Black Friday nu större än mellandagsrean.

Enligt prisjämförelsesajten Prisjakt fanns det förra året dubbelt så många rabatterade produkter under Black Friday, som till stor del drivs av näthandeln, som i sig är ett betydligt större hot mot traditionella butiker än vad reorna är, enligt Esbjörn Lundevall, aktiestrateg på SEB.

– Det är ganska fascinerande att se hur stora effekter det här verkar få på den traditionella butikshandeln. Vi ska komma ihåg att vi just nu befinner oss i en stark högkonjunktur, med konsumentförtroende på topp och en arbetsmarknad som är stark. Ändå är det många traditionella butiker som har problem, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".