Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Polisen: Svårt att lagföra utländska åkerier som kör olaglig inrikestrafik i Sverige

Publicerat fredag 8 december kl 13.07
Svårutredda lagöverträdelser av utländska åkerier läggs ned
(1:51 min)
Tommy Jonsson, ombudsman vid Transportarbetarförbundet i Jönköping.
1 av 3
Tommy Jonsson, ombudsman vid Transportarbetarförbundet i Jönköping. Foto: Maria Repitsch/SR
fordon, lastvagnar/ långtradare
2 av 3
Foto: Maria Repitsch/SR
Lastbil, trafik
3 av 3
Foto: Bertil Ericson / TT

Utländska åkerier som kör olaglig inrikestrafik i Sverige är svåra att lagföra, säger polisen. Problemet är att hitta dem som är ansvariga för transporterna eftersom det i regel finns en handfull underleverantörer i utlandet som är iblandade i upphandlingen.

Hör ett längre reportage om hur lätt utländska åkerier kan skattesmita

Många gånger kan polisen hitta det ansvarige åkeriet men någon företrädare kan vara mindre villig att komma till Sverige för att medverka i både förhör och domstolsförhandlingar. Därför tvingas utredningar att läggas ned, säger Erling Andersson, polisens nationella ansvariga för den tunga yrkesmässiga trafiken. 

– Ja det är extremt svårt att utreda. Det är beställare i flera led. Oftast finns många utanför Sverige och ibland till och med utanför EU. Det gör att det blir svårt att utreda brotten. 

Cabotagereglerna, som betyder att utländska åkerier får vara i Sverige under 7 dagar i samband med att en transport levereras, det är regler som relativt ofta utländska åkerier bryter mot, enligt polisen. 

Svårigheterna är att lagföra de utländska åkerierna för brottet. Många gånger kan en chaufför köra en transport som det finns en handfull utländska speditörer till som underleverantörer. Oftast finns alla parter i utlandet.

Det gör att det ofta inledningsvis handlar om ett tidskrävande polisiärt utredningsarbete. Om det leder till åtal ger brotten ett relativt ringa straff. Men polisen är samtidigt medveten om att det kan handla om ett stort antal åkerier som bryter mot lagen, säger Erling Andersson, polisens nationella ansvarige för den tunga yrkesmässiga trafiken. 

– Det vi ser, och misstänker, är att det finns ett antal företag och bilar som aldrig lämnar Sverige. Om de lämnar Sverige så kan det vara till kortare resor till våra närmaste grannländer. 

Att köra otillåten inrikestrafik kan därför komma att vara ganska riskfritt eftersom polisen har svårigheter att lagföra oseriösa utländska åkerier.

I dag tillåts åkerierna att köra sju dagar i exempelvis Sverige, sedan är det tänkt att åkeriet återvänder till sitt hemland. 

Men istället kör många av de utländska åkeriernas fordon enbart snabbt ut ur landet för att vara tillbaka lika snabbt igen. På det viset kan åkerierna påbörja en ny laglig 7-dagarsvistelse i Sverige och då använda den tiden till att återgå till att köra inrikestrafik. 

Myndigheter och branschorganisationer är eniga om att lagtexten, till cabotagedirektivet, måste täppa igen möjligheten att åkeriernas utlandsresan inte enbart får ske med en resa till ett grannland. Direktivet är skrivet för att ge dem som kör seriösa internationella transporter förmåner som att exempelvis rätten att få köra enstaka inrikestransporter för att inte köra tomma fordon. 

Roger Ogemar, bilinspektör för trafikpolisen i Västerås, har nyligen uppvaktat trafikutskottet i EU för att påverka att lagtexten ändras. Han kan intyga att det är ett ganska tröstlöst arbete att inspektera utländska transportfordon på vägarna idag när lagtexten går att kringgå. 

– Det känns ju lite meningslöst. Men vi kan inte sluta med att kontrollera fordon bara för att vi inte får några domar. Det är ju trots allt regler som måste följas, säger Roger Ogemar. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".