Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Hamnstrid ger rekordtapp i Göteborg

Publicerat fredag 12 januari kl 16.34
"Handlar bara om APM Terminals och deras personalpolitik"
(2:35 min)
Rekordtappet i containerterminalen i Göteborg är enbart i liten grad fackets fel, enligt Erik Helgeson från Hamnarbetareförbundets styrelse.
Rekordtappet i containerterminalen i Göteborg är enbart i liten grad fackets fel, enligt Erik Helgeson från Hamnarbetareförbundets styrelse. Foto: Jens Möller/ Sveriges Radio.

I Göteborgs hamn var det en rekordstor minskning av containerhanteringen under förra året. Enligt hamnens ledning hänger det dåliga resultatet samman med arbetsmarknadskonflikten i hamnen. Nu går den striden vidare i Arbetsdomstolen.

Volymerna på Göteborgs containerterminal minskade 2017 med 19 procent till 644 000 tjugofotscontainrar, enligt en ny sammanställning. Enligt Göteborgs Hamn AB är detta det största tappet någonsin i Skandinaviens största hamn.

Många kunder har valt andra vägar för sina containrar på grund av arbetsmarknadskonflikten mellan Hamnarbetareförbundet och terminaloperatören APM Terminals.

Fast Hamnarbetareförbundet känner bara begränsat ansvar för nedgången.

– Vi har ju ett ansvar i bemärkelsen att vi till exempel genomförde en strejk förra året, i januari, i åtta timmar. Den innebar ju godsbortfall, säger Erik Helgeson i förbundsstyrelsen.

– Men jag känner inte, och det tror jag inte att någon av oss gör, något ansvar för arbetsgivarens lockout i somras som stängde ner terminalen i över 370 timmar. Det är där som det absolut tydligaste godsbortfallet fanns. I juni gick volymerna ner med 60 procent jämfört med föregående år, säger han.

I vilken mån kan du förstå hamnens kunder som känner att "nej, vi kan inte lita på att grejerna kommer fram i tid"?

– Det här är inte en fråga om Göteborgs hamn. Där vi står nu, vid roro-terminalen, har vi all time high. Vi har aldrig så här höga volymer, och det var likadant i bilhamnen förra året, säger Helgeson till Ekot.

– Uppenbarligen finns en tilltro bland kunderna till andra terminaler i Göteborgs hamn. Det här handlar bara om APM Terminals och deras personalpolitik.

På måndag inleds för andra gången en förhandling i Arbetsdomstolen mellan fack och arbetsgivare i Göteborgs containerhamn.

– Den här gången handlar det om ogiltiga löneavdrag och den typen av tekniska frågor, men också att arbetgivaren har försökt att utpressa Hamnarbetareförbundet och dess medlemmar att gå med på eftergifter, bland annat genom att dra in ordförandens lön.

APM Terminals vill ännu inte bemöta fackets påståenden om bland annat utpressning.

– Vi vill gärna låta processen ha sin gång i Arbetsdomstolen. Jag kan inte kommentera ärendet förrän dom har avkunnats, säger företagets HR-chef Anna Bergqvist till Ekot.

Hamnkonflikten i Göteborg fick regeringen att förra året tillsätta en utredning om rätten att vidta stridsåtgärder på svensk arbetsmarknad. Utredningen väntas bli klar senast i slutet av maj.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".