Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

SOS Alarms kritiserade arbetssätt kan försvinna

Publicerat måndag 12 februari kl 06.11
"Ju mer man kan jobba lokalt desto snabbare hantering"
(2:42 min)
Bild på SOS-alarmskylt
Foto: Janerik Henriksson / TT

En intern rapport som P1-programmet Kaliber tagit del av vill se en återgång till ett tidigare arbetssätt.

Kaliber har tidigare kunnat visa att det nuvarande arbetssättet där SOS-operatörer tar emot samtal från hela landet leder till att det tar längre tid för SOS alarm att skicka ut rätt hjälp.

Ronald Krantz är sakkunnig för den operativa verksamheten på nationell nivå för SOS-centralerna: 

– Det finns en syn i rapporten på att ju mer man kan jobba lokalt desto större kvalité och desto snabbare hantering.

Arbetssättet att ta emot 112-samtal från hela landet, i stället för att som tidigare i huvudsak besvara samtalen lokalt på den närmaste SOS-centralen, kom till för att minska svarstiden på 112. De senaste fem åren har SOS Alarm inte uppfyllt regeringens krav på att svara inom i genomsnitt åtta sekunder. Det gör man heller med det nya arbetssättet. Förra året var den genomsnittliga svarstiden 12,7 sekunder.

År 2016 kunde Kaliber visa att det nya arbetssättet ledde till att det tog längre tid för SOS Alarm att larma ut räddningstjänst efter att de tagit emot ett 112-samtal. Det som kallas larmhanteringstiden ökade.

Det var alltså fler som fick vänta längre på den hjälp de behövde, och i vissa fall som när någon håller på att drunkna eller brinna inne kan även få sekunder vara avgörande.

Larmhanteringstiden är fortfarande för lång, säger Ronald Krantz på SOS Alarm:   

– Vi är inte i mål, det kan vi se. Vi är några sekunder för långt för larmhanteringstiderna och ser man på enskilda centraler är vi mycket för långt på sina håll.

SOS Alarm har tidigare försvarat det förändrade arbetssättet, men bara några månader efter Kalibers granskning kom en intern rapport som bekräftade problemen och kom till slutsatsen att man borde återgå till att ta emot 112-samtal i huvudsak lokalt.

Men något beslut är inte fattat. Först ska olika alternativ att svara på 112 testas under våren, säger Ronald Krantz:

– Vi har haft mycket analys och riskanalyser kring de här alternativen som grundar sig på rapporten. Det är en seriös och allvarlig verksamhet vi bedriver som man inte kan testa hur som helst.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".