Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Estonias förlisning undersöks på nytt

Publicerat onsdag 28 september 2005 kl 05.00
Estonia under vattnet.

Idag, onsdag, är det elva år sedan passagerarfartyget Estonia förliste och 852 människor dog. Fortfarande är det inte utrett hur Estonia kunde sjunka så snabbt. Genom datakörningar och modellförsök i bassäng hoppas forskare nu kunna ta reda på exakt hur vattnet trängde in i fartyget.

– Man kan kort säga att vad som hände när vattnet började strömma in och fartyget sjönk behandlades väldigt lite i Haverikommissionens rapport. Det är helt enkelt inte direkt behandlat i rapporten, utan man valde att koncentrera sig på andra saker, säger Claes Källström, forskningschef på SSPA i Göteborg.

Haverirapporten efter Estoniakatastrofen innehåller inte något svar på hur fartyget kunde sjunka så snabbt. Det är en fråga som diskuterats allt sedan haverirapporten presenterades i december 1997 i Tallinn.

Ventilationstrummor kan ha legat bakom
Vice amiral Frank Rosenius hävdade senare i en studie att ventilationstrummor på Estonia kan ha fört in stora mängder vatten under bildäck.

Nu har regeringen avsatt åtta miljoner kronor för ytterligare forskning om Estonia. Någon undersökning av vraket kan inte göras på grund av gravfridsavtalet som gäller förlisningsplatsen och som förbjuder dykning. Nu handlar det alltså om datasimulering av sjunkförloppet och även modellförsök i bassäng.

Ska undersöka ytterligare hål
SSPA, före detta Statens skeppsprovningsanstalt, i Göteborg är en av fyra forskningsgrupper som ansökt om att få forskningsuppdraget. Enligt forskningschef Claes Källström är det möjligt att upptäcka om det fanns något ytterligare hål där vatten kan ha strömmat in i fartyget.

– Är det så att det är troligt att det var ett hål någon annanstans än vid bogvisiret kommer under undersökningen med all sannolikhet att visa på detta. Sedan varför hålet finns där är inget som vi undersöker,, utan det är en ren teknisk undersökning, säger Claes Källström.

Inte frågan om ny haveriutredning
En ny haveriutredning är inte målsättningen för forskningsuppdraget. Istället är det fråga om att ge kunskap om hur nya passagerarfärjor kan byggas säkrare, säger Claes Källström.

– Även om ett fartyg råkar ut för en stor olycka och mycket vatten tränger in ska fartyget ändå kunna flyta upprätt under så pass lång tid att passagerare och besättning kan räddas på ett ordnat sätt, säger Claes Källström forskningschef vid SSPA i Göteborg.

Erik Ridderstolpe
erik.ridderstolpe@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".