Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ändrade försäkringsvillkor efter Gudrun

Publicerat torsdag 29 september 2005 kl 12.10
Rekordstora kostader för stormen.

Efter de rekordhöga skadekostnaderna vid stormen i Sydsverige kan det bli aktuellt med högre premier och ändrade villkor för försäkringar enligt branschen. Totalt kostade stormen försäkringsbolagen 4,2 miljarder och Länsförsäkringar står ensamt för över hälften av kostnaderna.

– För oss motsvarar de skador vi har haft i antal lika mycket som händer på ett och ett halvt år normalt sett. Det säger Fredrik Daveby som är vd för Länsförsäkring i Kronoberg.

Så det är det största du har varit med om?

– Absolut och det största i bolagets 203-åriga historia.

Skador för 2,8 miljarder
Länsförsäkringars kunder i södra Sverige har anmält skador för 2,8 miljarder efter stormen, bara skogsskadorna gick på 2 miljarder, övriga lantbruket ett par hundra tusen, villa och hemförsäkringar 250 miljoner och företag som till exempel stod stilla på grund av strömavbrott kostade 320 miljoner.

Länsförsäkringar får tillbaka nästan allt genom sina återförsäkringar, bara 100 miljoner behöver tas ur den egna kassan,

Villkoren ses över
Men enligt branschorganisationen Försäkringsförbundet kan det ändå leda till höjda premier om återförsäkringsbolagen vill ha mer betalt. Något som Länsförsäkringar inte vill uttala sig om nu.

– Vi återförsäkrar oss och då är det mer en fråga om vad kostnaden för återförsäkring kommer att bli. Det vet vi inte ännu. Vi påverkas av allt som händer i vår omvärld och det här är en händelse.

Erfarenheterna av stormen gör också att Länsförsäkringar just nu ser över villkoren.

– Vi kommer att se över villkoren, men det är väl så mycket för kundens skull. Nu har vi fått en mängd erfarenheter och lärdomar och kan följa upp och se i vilken mån våra produkter motsvarar de behov som kunderna har.

Nya kunder
Skogen var alltså den enskilt största kostnaden, ändå är det många drabbade som inte hade någon stormförsäkring och det har nu lett till en anstormning av nya kunder, enligt Fredrik Daveby.

– Bara i vårt bolag i Länsförsäkring Kronoberg har vi ökat antalet skogsförsäkringar med 35 procent sedan stormen.

– Ingen av oss trodde att något så här stort skulle kunna hända. Nu har vi lärt oss att det kan hända. Det gör att våra kunder ser över sitt försäkringsskydd tillsammans med våra rådgivare och det är väldigt många som kompletterar, säger Fredrik Daveby.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".