Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Många tillbud i färjetrafiken

Publicerat fredag 30 september 2005 kl 06.00
Stena Nautica i Varberg efter kollision med ett lastfartyg i februari 2004.

Färjetrafiken över Östersjön har drabbats av 80 olyckor och tillbud de senaste sex åren. Det här visar incidentrapporter från Sjöfartsinspektionen som Ekot läst. De vanligaste händelserna är bränder och explosioner i fartygens maskinrum.

– Det vi tycker är allvarligt är småbränderna. Vid alla dessa tillfällen har man lyckats släcka ombord. Men det händer saker i maskinrummen och ibland är det passagerare som tuttar på. Det är ganska oroväckande. Om de här brändrna skulle ta sig kan det bli väldigt stora konsekvenser, säger Sten Andersson, haveriutredare på Sjöfartsinspektionen.

Olyckan med färjan Regina Baltica som gick på grund i tisdags kväll är en bara en av alla incidenter som varje år drabbar färjetrafiken över Östersjön.

1997 föll en 12-årig flicka i vattnet när hon skulle gå ombord Regina Baltica sedan hård vind gjort att färjan glidit iväg från kajen. Flickan kunde räddas nedkyld och chockad.

Bränder och kollisioner
Sammanlagt har 80 olyckor och tillbud inträffat sedan 1 januari 2000, enligt Sjöfartsinspektionens rapporter som omfattar incidenter på svenskt vatten eller där svenska fartyg är inblandade.

Men de flesta händelser är inte lika allvarliga som grundstötningen i tisdags kväll. Förutom bränder i maskinrummet drabbas färjetrafiken av kollisioner. Vanligast är att färjorna kolliderar med kajen i samband med att de ska lägga till, men de krockar även med varandra.

I augusti förra året kolliderade en passagerafärja med ett lastfartyg utan att man märkte det och lastfartyget fick kontakta färjan över båtradion för att berätta om vad som hänt.

”Inte alarmerande”
Men Sten Andersson tycker att antalet incidenter trots allt är acceptabel.

– Om man ser på siffran som en enslkild siffra verkar det vara ganska mycket men när man tänker på att det är mycket fartyg i rörelse ser det ju inte så alarmerande ut.

Enligt Sjöfartsinspektionen så har svenska rederier hög standard när det gäller säkerheten.

– Det är viktigt med sjösäkerhetsarbetet. Alla seriösa rederier jobbar otroligt mycket med de här frågorna. Man försöker alltid förbättra sig, säger Ulf Samuelsson som är sjösäkerhetschef på Silja Line.

Johan Bratt
johan.bratt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".