Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nya regler för etanolombyggnad av bilar

Publicerat fredag 30 september 2005 kl 11.54

Vägverket kom på fredagen med rekommendationer om regler för hur man ska bygga om personbilar för alternativa bränslen, som gas och etanol. Ett par grundläggande krav ställs på de byggsatser som ska kunna användas.

– Det rör sig om två saker. Vi kommer för det första att kräva att avgasreningen inte blir försämrad för att man konverterar till etanoldrift, och det andra är att man inte får ha ökad risk för brand och explosion, säger Lars Nilsson, miljödirektör på Vägverket.

Att bygga om bilar för alternativa bränslen är en åtgärd som kan göras för att minska utsläppen av växthusgaser.

Säkerheten inte utredd än
Därför har Vägverket utrett åt regeringen vilka regler som behövs för bland annat driftssäkerhet och utsläpp. Men alla frågor kring säkerheten vid etanolhantering är inte färdigutredda än.

Vägverket anser, att de byggsatser som ska få användas, måste vara typgodkända, och varje bil som byggs om måste registreringsbesiktigas efteråt.

Bilens avgaser får inte bli smutsigare än innan, och det föreslås att tillverkaren av byggsatsen ska överta garantin på bilens avgasrening. För äldre bilar blir kraven på byggsatserna lite enklare.

Kostanderna osäkra
Kostnaderna för att bygga om eller konvertera sina bilar för alternativa bränslen är osäker. Vissa tillverkare som Vägverket har kontaktat nämner belopp mellan 15 000 och 20 000 kronor

Hur stort intresset kan väntas bli bland bilägarna beror dels på vad ombyggnaden kostar, dels på hur bränslekostnaderna utvecklar sig, och på hur samhället i övrigt styr mot miljövänligare biltrafik.

Men Vägverket tror, att andra åtgärder kan få mycket större effekter för miljön.

– Min bedömning är att detta kan ge ett bidrag men inte så stort bidrag till att begränsa miljöpåverkan. Det stora bidraget tror jag kommer från energieffektivare fordon och också den låginblandningssatsning som vi har gjort, säger Lars Nilsson.

Annika Digréus
annika.digreus@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".