Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nordea utsatt för it-bedragare

Publicerat tisdag 4 oktober 2005 kl 06.27

Uppdaterad 8:43
Banken Nordea utsattes på måndagskvällen för ett it-bedrägeri. En falsk hemsida sattes upp framför den riktiga. De kunder som försökte logga in fick ett e-brev, som såg ut att komma från Nordea, om att skicka in sina hemliga kontouppgifter.

– Det vi vet är att vi blivit utsatta för ett bedrägeriförsök, men vi vet inte varifrån det kommer. Det hoppas vi kunna ta reda på rätt snart. Vi valde att stänga tjänsten sent på måndagen eftersom vi inte vill riskera att kunderna ska bli lurade, säger Boo Ehlin, presschef på Nordea.

Vad ska de göra som upplever sig ha blivit lurade?

– Vi uppmanar dem att höra av sig till oss. Om de lämnat ut uppgifter hjälper vi dem att spärra konton, om de inte redan gjort det.

Bedrägeriet upptäcktes vid tiotiden på kvällen då flera kunder kontakta banken med frågor om konstiga mail.

Stängde tjänst
Efter en timme bestämde banken sig för att stänga av sin internettjänst. Den har legat nere sedan dess, enligt Nordeas presschef Boo Ehlin.

Nordea är verksamt i flera länder, men enligt Boo Ehlin är det bara svenska kunder som har drabbats.

Kunderna skadeslösa
Hur många internetkunder som råkat illa ut vet inte banken, inte heller vilka bedragarna är eller hur bedrägeriet kunnat gå till.

– Det är viktigt att framhålla att kunderna hålls skadelösa, säger Boo Ehlin, presschef på Nordea.

Virve Hedenborg
virve.hedenborg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".