Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Krångliga regler för importerade hojar

Publicerat söndag 9 oktober 2005 kl 16.45
Ingmar Andersson på sin Honda.

Den som köper en motorcykel direkt från ett land utanför EU kan få stora problem att få den godkänd i Sverige. Krångliga svenska detaljregler gör att även miljömässigt bra fordon stoppas, och ett antal svenskar sitter nu med motorcyklar de inte får köra.

En av dem som inte får köra sin importerade motorcykel är Ingemar Andersson i Hunnestad utanför Varberg.

– Här är min Honda Goldwing. Det är en 1 800-kubikare, sexcylindrig, det är en riktigt stor touringmaskin som jag är väldigt nöjd med som jag har importerat från USA. Jag fick den i februari, i år.

Men den har stått hemma hos dig sedan dess?

– Ja, här har den stått för det går inte att registrera den. De kräver det ena intyget efter det andra. Och desto mer intyg jag skaffar, desto mer vill de ha.

De enda resor Ingemar Andersson hittills kunnat göra med sin motorcykel är till Bilprovningen som har kommit med olika anmärkningar, men totalt krävt honom på 20 nya intyg, som i många fall inte ens går att få fram.

Frustrerande
Att han reste till Tyskland och fick MC:n godkänd där hjälpte inte heller.

– Nej, man blir ju väldigt frustrerad och man tycker att man blir orättvist behandlad för det är inget att anmärka på avgasreningen, den är ju abslut ren, det är ju katalytisk avgasrening, elektroniskt stöldskydd och kodade nycklar.

Så det är inte en sämtre motorcykel än de som rullar på svenska vägar?

– Det är nog en av de bättre.

Och fallet är inte unikt. Direktimporten av mc från länder utanför EU ökar, år 2003 låg den på nära 250 stycken.

Många förtvivlade
Exakt hur många som fått problem med den svenska byråkratin är svårt att uppskatta, men bara motorcykelorgansiationen SMC har fått en rad samtal från förtvivlade mc-ägare. Det säger Maria Nordqvist på SMC.

– Det handlar om 20 – 30 personer som har kontaktat mig och hur stort mörkertalet är det vet jag inte. Men alla de har ju haft stora problem att få dem godkända. Och de flesta motorcyklarna är inte godkända, säger hon.

Problemet handlar om hur dagens regler ska tolkas. Idag skiftar bedömningarna mellan olika myndigheter och även mellan enskilda tjänstemän.

Vägverket medger problemet och ska nu utreda frågan som också aktualiserats i riksdagen.

Enklare regler på väg
Direktimporten anses viktig för att pressa priserna och enligt Infrastrukturminister Ulrica Messing, måste reglerna bli enklare.

– Jag kan inte svara på varför det har blivit så i Sverige, jag kan bara konstatera att det får inte vara så.

– Vi är väldigt tydliga från regeringen i det uppdrag som Vägverket har. Vi har sagt att man ska förenkla och att man ska underlätta direktimporten av motorfordon och det finns inget skäl till att direktimporten av motorfordon skulle vara svårare till Sverige än vad den är till exempelvis Danmark eller Tyskland. Därför utgår jag från att Vägverket också arbetar aktivt med den här frågan, säger Ulrica Messing.

Och i väntan på enklare regler får Ingemar Andersson i Hunnestad låta Hondan stå kvar hemma på gården.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".