Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bankkunder ska skyddas från dåliga råd

Publicerat onsdag 22 maj 2002 kl 16.45
Många svenskar har blivit av med sina besparingar under de senaste årens börsras, och nu föreslår en statlig utredning en ny lag som ska skydda konsumenterna från dåliga placeringsråd från banker och andra rådgivare.
För tjugo år sen ägde var femte svensk aktier direkt eller via fonder. Idag är det åtta av tio. Utvecklingen har öppnat en enorm marknad för banker och andra som vill tjäna pengar på vårt sparande. Men den snabba utvecklingen har också lett till alltfler fall där kunderna fått direkt olämpliga råd, enligt Anders Eriksson som idag överlämnade sin utredning till konsumentminister Brita Lejon. – Det mest kända exemplet är väl en 80-årig dam som fick rådgivning som innbar at man rådde henne att placera långsiktigt. Det fanns inga förutsättningar för att det skulle vra ett lämpligt råd i det fallet, säger Anders Eriksson. Den nya lagen innebär att den som kallar sig rådgivare måste ha en viss kompetens. Råden som ges ska dokumenteras och den rådgivare som agerar vårdslöst ska kunna dömas till att betala skadestånd. Råden ska också vara anpassade till individen. Generella råd som att ha is i magen, inte lägga alla ägg i samma korg och att tänka långsiktigt duger inte, enligt utredaren Anders Eriksson. Lagen är tänkt att börja gälla från första juli nästa år, och konsumentminister Brita Lejon tror att hon kan få med sig de andra partierna: – Vi måste ha ordning och reda på det här området. Konsumenternas rättigheter måste stärkas så vi måste åstadkomma någonting åt det här hållet.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.