Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Coop säljer sina fastigheter i Sverige

Publicerat lördag 15 oktober 2005 kl 12.30
Säljer sina fastigheter.

Uppdaterad 18:04
Detaljhandelskedjan Coop Norden säljer alla sina fastigheter i Sverige. Genom affären räknar det förlusttyngda företaget med att få in drygt 3 miljarder kronor.

– Att det är en krissituation kan vi nog alla vara överens om. I det här läget är det enda rätta att sälja fastigheterna för att täcka upp förlusterna man har. Det krävs ännu större ingrepp för att man ska få ordning på resultat och balansräkning på längre sikt.

– Där tror jag med största sannolikt att man kommer se en butiksminskning, säger handelsanalytikern Rolf Karp.

”Vi har inte varit lika snabbfotade”
Den senaste tiden har krisrapporterna om detaljhandelskedjan Coop Norden duggat tätt. Så sent som i förra veckan presenterades en förlust för årets åtta första månader på 109 miljoner kronor före skatt.

Det stora problemet är Coop Sverige som utsätts för hård konkurrens av dom nya lågprisbutikerna.

Erik Skånsberg medger att Coop hamnat på efterkälken.

– Vi har inte varit lika snabbfotade som våra konkurrenter. I takt med att konkurrensen i just Sverige har hårdnat snabbare än i Danmark och Norge.

Coop har till skillnad från andra dagligvarukedjor haft som tradition att äga sina fastigheter. När de 130 svenska fastigheterna, som bland annat inrymmer stormarknader och Konsumbutiker nu ska säljas, så är det med stränga villkor på fleråriga hyreskontrakt och så kallad hembudsrätt på aktierna.

Aktierna får inte säljas vidare
Det betyder att aktierna inte får säljas vidare utan att Coop tillfrågas om att köpa.

Erik Skånsberg ser ljust på framtiden.

– Även om resultatet i Sverige är negativt så är koncernens totala vinstskapning sådan att vi finansierar alla våra ordinarie investeringar, säger Erik Skånsberg, Coop Nordens ekonomidirektör.

Handelsanalytikern Rolf Karp är inte säker på att det räcker.

– Det förutsätter att man slimmar sin butiksstruktur och satsar på de lönsamma butiker man har om man ska överleva som en drivande verksamhet i kooperativ form, säger han.

Nina Odermalm Schei
nina.odermalm@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".