Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Konsumentkritik mot digital-tv-reklam

Publicerat tisdag 18 oktober 2005 kl 05.00

Konsumentverket har tagit emot flera klagomål om vilseledande marknadsföring av digital-tv-paket. Nu utreder verket tv-bolagens reklam.

– Många konsumenter har reagerat och vi har fått in väldigt mycket anmälningar om att inte kortavgiften finns med i månadskostnaden, säger Ola Svensson, jurist på Konsumentverket.

Granskning i våras
Digital-tv-vågen sveper över Sverige och med den erbjudanden om vilken tv-operatör som hushållen ska välja om de ser på tv via vanlig antenn idag.

I våras granskade Konsumentverket satellit- och marknätoperatörernas marknadsföring och avtalsvillkor för just digital-tv. Alltså Canal Digitals, Viasats och Boxers villkor.

De riktlinjer som Konsumentverket satte upp då, har bolagen i stort sett varit duktiga på att följa, säger Ola Svensson. Månadskostnad, tillkommande kostnader och totalkostnad står utsatt.

Men det som lyfts fram mest i reklamen är månadsavgiften och i den har bolagen oftast inte med den kortavgift, som också tillkommer varje hel- eller halvår. Det här har retat upp många konsumenter.

– Det är stark marknadsföring av just månadskostnaden för ett abonnemang. Men sedan kan det bli en helt annan summa. Det kan handla om från 160 kronor per månad till 210 kronor och det är många konsumenter som har reagerat på det, säger Ola Svensson.

Företagen kan få böta
Nu utreder Konsumentverket bolagens reklam. Om verket kommer fram till att det vill gå vidare i frågan, så kontaktar det först företagen och begär att de yttrar sig. Är företaget och verket överens så förbjuder konsumentverket marknadsföringen, och bryter företaget mot förbudet får det böta.

Men om Konkurrensverket och företaget inte är överens så kan saken gå till vidare marknadsdomstolen.

– Inom de närmaste veckorna får vi nog ta något beslut, säger Ola Svensson

Operatören Viasat kommer dessutom antagligen att få ytterligare påtstötningar inkom kort.

Ingen TV4 i Gävle trots löfte
I Gävle, där de analoga tv-sändningarna just släckts ned, har Viasat nämligen lovat tv-tittarna att de skulle få se TV4 om de köpte Viasats paraboler. Men Viasat har inte rätt att sända TV4 förrän efter årsskiftet. Något som bolaget inte informerat kunderna om. Flera kunder blev arga, och krävde kompensation från Viasat, men fick nobben.

Därför har Gunilla Vestlund Thureson, konsumentvägledare i Gävle, anmält Viasat till Konsumentombudsmannen.

– De har stått utanför affärer och sålt och när man frågar om TV 4 ingår så säger de att det gör det. När man går ut med ett sådant budskap ska det stämma, säger Gunilla Vestlund Thureson.

Virve Hedenborg
virve.hedenborg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".