Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Systembolaget motsätter sig reklam för sprit

Publicerat fredag 24 maj 2002 kl 05.00
En dom i Marknadsdomstolen häromdagen öppnar vägen för alkoholannonser i svenska medier. Ärendet är inte slutligt avgjort, men det kan leda till att det på sikt blir tillåtet med spritreklam, trots motstånd från Konsumentombudsman och Systembolaget.
Senare i år eller möjligen i början av nästa år kommer Marknadsdomstolens utslag, och det är två fall som prövas, en annons i tidningen Gourmet och en i tidskriften Moderna Tider. Systembolaget hoppas att Marknadsdomstolen säger nej, och presschefen Björn Rydberg ser inga fördelar med alkoholreklam: – Det ser vi negativt på. Det blir ytterligare ett bidrag till att förstärka de kommersiella krafterna på det här området. Det kommer att driva upp alkoholkonsumtionen ytterligare, tror vi. Kunderna tjänar ju ingenting på alkoholreklam. det är ju ingen vettig information, alla som varit utomlands och sett alkoholreklam vet ju det inte är någon konsumentupplysning. Det är kunderna som får betala kostnaderna för alkoholreklamen, säger Björn Rydberg. Enligt beräkningar är spritreklamen värd flera hundra miljoner kronor per år, och inte minst för många tidningar med dålig ekonomi kan det vara välkomna intäkter, och det är dessutom ingen främmande fågel på sidorna. Alkoholreklam var ju tillåten i Sverige fram till slutet av 70-talet. Men Systembolaget kommer inte att annonsera: – Vi har inget intresse av att bedriva den här typen av reklam. Vi kommer att fortsätta med att ha en objektiv information i våra butiker, men nån alkholreklam kommer Systembolaget inte att bedriva.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.