Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dålig svensk samordning efter tsunamin

Publicerat fredag 21 oktober 2005 kl 16.45
Svensk familj väntar på att få flyga hem.

Regeringskansliet och UD får än en gång hård kritik för sitt agerande efter flodvågskatastrofen i Thailand. Bland annat gjorde den bristande samordningen av transporterna att flera hundra svenskar sannolikt blev kvar i katastrofområdet i flera dygn helt i onödan, hävdar Katastrofkommissionens utredare.

I en ny delrapport till Katastrofkommissionen, som gäller hur transporter och logistik sköttes efter tsunamin, menar utredarna att det brast i både analysen av transportbehovet och i samordningen av transporterna.

– Sannolikt innebar det att i alla fall ett antal hundra svenskar blev kvar flera dygn mer än vad som var nödvändigt. De transporter som gick ner med den så kallade luftbron, där hade man inte klart för sig i Bangkok hur många eller när de skulle komma, vilka platser, säger Ronnie Åbrandt på Försvarsmakten, som är en av utredarna

– Man hade heller ingen organisation i Bangkok som kunde se till att passagerarna kom till flygplanen i rätt skick, i rätt tid och så vidare.

Bristande kompetens när det gällde att analysera såväl behovet av transporter som vilka transporter som fanns tillgängliga, och därefter en dålig samordning av logistiken både mellan olika aktörer i Sverige, och mellan Sverige och katastrofområdet. Det är kärnan i den kritik som utredarna för fram i sin rapport.

Blev kvar onödigt länge
Konsekvenserna blev flera. Svenskar lämnades kvar i katastrofområdet längre än nödvändigt, och utrikesdepartementet beställde flygtransporter för att transportera personal, istället för att utnyttja de plan som gick tomma till Thailand.

– Jag kan villigt erkänna att på utrikesdepartementet har vi inte den typen av logistisk expertis, säger Per Thöresson, expeditionschef på UD.

Borde ni inte ha skaffat fram den expertisen?

– I den delen välkomnar vi rapportens förslag. Jag tror egentligen inte att det här är någonting som utrikesdepartementet har som kärnuppgift.

Politik före effektivitet
Även de så kallade ambulansflygen av typen MD 80 som sattes in, trots att SAS enligt utredarna avrådde från det, får kritik. Planen tvingades göra flera mellanlandningar på vägen, samtidigt som det på marknaden fanns tillgång till andra plan som kunde ha flugit utan stopp. Enligt utredarna var det politiska behovet av en synlig statlig insats som gjorde att man framhärdade i att använda planen.

– Jag har svårt att se det på något annat sätt, säger Ronnie Åbrandt.

Men den kritiken tillbakavisas av expeditionschefen på UD, Per Thöresson.

– Jag tycker att det är ett cyniskt påstående. Jag känner inte igen de uppgifter som experterna har fått av SAS. Den information jag hade var att det var det här som fanns tillgängligt, säger han.

Angela Wiese
angela.wiese@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".