Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tidningspengar till centerns valkampanj

Publicerat tisdag 25 oktober 2005 kl 16.45
Maud Olofsson.

Centerpartiet blir efter dagens försäljning av sina dagstidningar för nästan två miljarder kronor ett mycket rikt parti. Pengarna ska bland annat användas till större satsningar för att märkas tydligare i opinionen.

Centerpartiet går nu från att ha varit ett parti med rätt lite pengar jämförelsevis, till att bli ett parti med mycket stora resurser.

Partiet säljer sin tidningskoncern Centertidningar till ett nybildat bolag med liberala Göteborgs-Posten som dominerande ägare. Partiet får 1,8 miljarder kronor för affären.

Ska förbättra valarbetet
Enligt vad Ekot erfar vill partistyrelsen i centern bland annat använda pengarna till att förbättra partiets arbete i valet nästa år.

Mer pengar ska gå till personvalskampanjer och egna opinionsmätningar. Partiet vill också starta sin tankesmedja igen för att långsiktigt öka partiets inflytande i det politiska Sverige, enligt Ekots källor.

Professorn i Statskunskap Gullan Gidlund, som bland annat specialiserat sig på partiernas ekonomi, tror att pengarna kommer väl till pass för centern i nästa års val.

– De moderna valkampanjerna är dyra eftersom de är professionaliserade. Man köper mycket tjänster och man har mindre egna medlemmar ute i valarbete, säger hon.

Men enligt centerledaren Maud Olofsson är det framtidens mediekrav som gör partiet nu säljer sina välmående tidningar.

– Vi ser den stora förändring som sker på mediemarknaden i dag. Vi vill av omsorg om varå läsare och anställda säkra att de här tidningarna och tryckerierna kan bestå. En utmaning är att sälja vid rätt tidpunkt och vi har bedömt att den tidpunkten är nu, säger hon.

”Trist om det blir sämre konkurrens”
Men runtom på de aktuella tidningarna jublas det inte direkt över affären.

– Det är lite trist om det blir sämre konkurrens, med ägarkoncentration och så vidare, säger Per Ola Eriksson, nyhetschef på numera sålda Hallands Nyheter i Falkenberg.

Ser du någon omedelbar fara?

– Man får vänta. Vi är ju betydligt lönsammare än de som köper oss, så det är kanske de som ska lära sig av oss, säger Per Ola Eriksson.

Daniel Alling
daniel.alling@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".