Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Många klagar på otydlig teleförsäljning

Publicerat onsdag 26 oktober 2005 kl 06.10

Många konsumenter klagar på att de fått byta telefonoperatör och abonnemang mot sin vilja. De har helt enkelt inte förstått att de har ingått ett muntligt avtal per telefon, utan tror att de bara beställt information. Men det går att hävda sin rätt genom att kräva en inspelning av säljsamtalet. (P1 Konsument)

Det gjorde Hodan Muhammed Elmi och hennes sambo Bashir i Västerås. De blev ofrivilliga kunder hos Optimal Telecom.

– Vi har aldrig sagt att vi ville ha det här telefonabonnemanget. Vi sa bara om ni skickar ett brev så kan vi bestämma lite senare, säger Bashir.

Helt oförstående
Efter tio dagar kom ett brev från Telia med tack för den tid som varit. Hodan och Bashir förstod ingenting. De vände sig till Konsumentvägledningen där de fick hjälp att beställa en inspelning av säljsamtalet.

Säljaren måste nämligen kunna bevisa att det finns ett muntligt avtal, och det sker genom att samtalet bandas.

Men det är nästan omöjligt att uppfatta vad säljaren säger när han ingår avtalet med Hodan och Bashir.

”Det gick ganska fort”
– Jag har själv lyssnat på ljudfilen och jag tycker att det framgår tydligt att säljaren brister i de väldigt tydliga instruktioner som vi har för hur ett inspelningsmanus ska användas. Jag tyckte också att det gick ganska så fort, säger Einar Ahlström, vd på Optimal Telecom.

Ett olycksfall i arbetet, menar Optimal Telecoms vd.

Ändå hör Optimal Telecom till de företag konsumenterna klagar mest på när det gäller byte av operatör och abonnemang.

Över ett tusen klagomål
Totalt fick Post- och telestyrelsen under årets första nio månader in 1 320 klagomål på byte av operatör och abonnemang. Och de allra flesta handlar om felaktig anslutning.

Både Post- och telestyrelsen och Konsumentverket kräver nu skärpning från branschens sida. Ett förslag är att branschen ska finansiera en särskild rådgivningsbyrå för telecomfrågor.

Skärpta krav
Men Konsumentverket efterlyser också skärpta krav på hur själva avtalen får ingås.

– En möjlighet är att man skulle införa ett krav på en skriftlig bekräftelse från konsumenten så att det fungerade på det sättet som folk tror att det gör, nämligen att jag får hem ett papper som jag sedan skriver på för att byta mitt abonnemang, säger Anna Montelius, jurist på Konsumentverket.

Monica Elfström, P1 Konsument
monica.elfström@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".