Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Större krav på lärare ska ge bättre skolor

Publicerat tisdag 1 november 2005 kl 12.37

Det har blivit större skillnader mellan skolorna. Bra skolor blir bättre och skolor i de segregerade områdena sämre. Skolverket vill nu utreda om lärare ska kunna bli auktoriserade, för att förbättra skolorna.

Per Thullberg, chefen för Skolverket säger att han vet att frågan är kontroversiell.

– Läraryrket måste stärkas. Professionen måste stärkas. Auktoriteten hos lärarna måste stärkas. Då tror vi att auktorisation kan vara ett av de medel man kan använda.

Varför är frågan känslig?

– Det kan uppfattas att det leder till ökade kostnader och därmed krav på kommunerna att omprioritera resurserna, tror Thullberg.

En slags legitimation för lärare, ett bevis på att läraren har gått igenom en pedagogisk utbildning och kan mycket inom vissa ämnen. Skolverket vill utreda om det ska införas i Sverige.

Fackligt krav
Kravet på auktorisation är ett krav som lärarfacken drivit länge och som skolminister Ibrahim Baylan lyssnat på och i alla fall inte sagt nej till.

I sin årliga rapport om läget i de svenska skolorna säger Skolverket att det generellt är sämre nu än för tio år sedan.

  • Skillnaderna växer mellan skolorna.
  • Skolor i segregerade områden har generellt blivit sämre.

Även skillnaderna mellan elever ökar:

  • det går bättre för flickor än för pojkar
  • det går bättre för elever som är födda i Sverige än utomlands.

Betyg och bättre lärare
En viktig orsak är att elever som behöver stöd inte får det. Verket vill ha bättre utbildade rektorer, betyg i sjuan och bättre lärare. Skolor med många elever med utländsk bakgrund har fler outbildade lärare än andra skolor.

– Det tycker jag är en av de dystraste sakerna i vår lägesbedömning. Just de skolor som skulle behöva den professionella läraren bäst har den största bristen på lärarnas kompetens. Det ser jag inte som något annat än ett uttryck för den segregering vi har i det svenska samhället, säger Skolverkets chef Per Thullberg.

Bengt Hansell
bengt.hansell@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".