Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vägverkets alkoholexpert tror på alkolås

Publicerat måndag 27 maj 2002 kl 13.01
Satsningen på information och förebyggande insatser kring rattonykterhet är inte tillräckligt bra. Det hävdar Motorförarnas Helnykterhetsförbund och Vägverkets egen alkoholexpert Hans Laurell. Istället ser de alkolåset som det främsta vapnet.
En undersökning som gjorts av Håkan Leifman på Centrum för alkohol- och drogforskning vid Stockholms universitet visar att de som säger sig ha kört rattfulla har ökat, från 2 till 3,3 procent. Siffrorna är resultat av intervjuer gjorda i mars 1997 respektive mars i år. En av lösningarna för att få ner rattonykterheten är information, men många anser att Vägverket satsar för lite på information och förebyggande arbete när det gäller alkoholproblemen i trafiken. Även Vägverkets egen alkoholexpert Hans Laurell säger att verkets satsningar på trafiknykterheten uppgår till högst några procent av den totala budgeten för trafiksäkerheten, och han är kritisk. Enligt honom anses det viktigare att bygga säkrare vägar där det också är lättare att mäta positiva effekter. ''En signal till oss'' Med tanke på att de som säger sig ha kört rattfulla har blivit fler kan Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö kan tänka sig att omprioritera. – Det är klart att det här är en signal om att vi måste se över om vi måste göra ännu mer än vi gör hittills, säger Skogö. Ett försök med alkolås har genomförts i tre län och resultatet har varit positivt. Dömda rattfyllerister har fått behålla körkortet mot att man låtit installera ett alkolås som fungerar så att föraren tvingas blåsa i alkolåset som är kopplat till tändningen, annars startar inte motorn. Just nu planeras en utvidgning av försöket till hela landet. ''Alkolåset hoppingivande'' – Alkolåset är något som är väldigt hoppingivande, och en stor del av det vi hoppas på, men det är klart: det måste ackompanjeras med information på bred front i olika grupper, därför att i grund och botten är ju det här med alkohol och trafik en fråga om attityder och beteenden, säger Skogö. Motorförarnas Helnykterhetsförbund tror att alkolåset på lång sikt kan stoppa de flesta rattfylleribrott. Men det är som mycket annat en kostnadsfråga. Idag måste de dömda själva betala omkring 40 000 kronor under en tvåmånadersperiod för att få en slang att blåsa före varje bilstart.
Rickard Jakbo, Ekot, och Sara Stenholm, P4 Efter 3

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.