Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ramadan får butikerna satsa på nya varor

Publicerat fredag 4 november 2005 kl 06.11

På fredagen avslutas den muslimska högtiden Ramadan. I samband med årets fest menar bedömare också att det stora genombrottet för så kallad etnisk mat skett i Sverige. I Jakobsberg utanför Stockholm har bland annat Coop Extra inlett en pilotsatsning.

– Vi har kött och chark, mycket lamm. Yoghurt, dadlar, storburkar med grönsaker, en hel del nya oljor, berättar butikschefen Magnus Persson.

300 nya varor trängs på hyllorna på Coop i Jakobsberg. Så här långt pekar utvärderingen på att försöket varit lyckat.

Annons på persiska
Coop är inte ensamma med att satsa. De andra butiksjättarna är också på banan. Vi-butikerna valde till exempel i år att gå ut i helsidesannonser på persiska i samband med Ramadan.

– Det har börjat ge den effekt vi ville ha. Vi börjar få hit nya kundgrupper. Vi har fått ett större sortiment.

Det pågår ett priskrig i matsverige. Kedjor som Lidl och Netto har satt press på de stora etablerade kedjorna. Det kan vara en av förklaringarna till det nyvaknade intresset för nya smaker. För nya produkter kan betyda nya, värdefulla kunder.

– I Sverige har vi cirka 1,4 miljoner svenskar som är födda i ett annat land. De här människorna motsvarar en köpkraft motsvarande 40 miljarder kronor ungefär. Det är mycket pengar som ligger bakom de här grupperna, säger Malin Blank, analytiker på Handelns utredningsinstitut.

Inte bara ny mat
Couscous, halloumiostar och avioriris är utländska specialiteter som har funnits i svenska kök i många år redan. Men det nya handlar också om sätten att förpacka varorna och att bredda sortimenten än mer.

Inte långt från Coop extras stora livsmedelshall i Jakobsberg har Jim Naderi slagit upp dörrarna till sin nya kvarterbutik med inriktning på etnisk mat.

– Vi har som mål att ta in de varor som kunderna frågar efter. Jag brukar fråga om det är något som saknas i butiken, om det är något de åker långt för att köpa. Det kan jag ta in.

Frågan är hur alla specialiserade småhandlare kommer att påverkas av satsningarna bland livsmedelsjättarna. Men Jim Naderi är inte orolig.

– Så länge jag sköter mina kort rätt med service, bra öppettider, bra sortiment och priser ser jag inte det som ett hot.

Vilka är dina starka sidor?

– Service och utstrålning, säger Jim Naderi.

Magnus Thorén
magnus.thoren@sr.se

Magdalena Pramfeldt, SR International
magdalena.pramfeldt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".