Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vägbyggen kan bli privatfinansierade

Publicerat måndag 7 november 2005 kl 15.11

Vägtullar och privat finansiering skulle kunna snabba på flera angelägna vägbyggen i landet. Det anser Vägverket som nu på allvar vill utreda alternativ finanisering på flera utpekade vägar.

Pengarna från staten till redan planerade byggen räcker inte, enligt Vägverkets ekonomidirektör Lena Erixon.

– Vi tycker att det skulle vara positivt att se om vi kunde tidigarelägga några av de investeringsobjekt som nu riskerar förskjutas i tiden genom att hitta på andra möjligheter till finansiering. Det betyder mycket för näringslivet och medborgarna att de här vägarna byggs, säger hon.

Budgeten besvikelse
Regeringens senaste budget var en besvikelse för Vägverket. Fram till 2008 fattas det över tre miljarder kronor för de vägbyggen som var planerade.

Dessutom ledde det så kallade Trollhättepaketet med vägar och järnvägar för att rädda Saabfabriken också till att andra projekt fick skjutas på framtiden.

Vägverket har nu tröttnat på att gång på gång få skjuta upp vägprojekt och ber därför regeringen om att utreda andra finansieringssätt.

Privat finansiering
Redan har man prövat att låna pengar, men det kan också bli aktuellt både med biltullar och privat finansiering där ett företag bygger vägen som sedan hyr tillbaka den till Vägverket.

– Jag tror att vi kommer att få se mer av andra finansieringsformer. Ute i världen kommer dessa alternativ mer och mer, mycket för att det är svårt att inom den offentliga budgeten klara av att finansiera de stora infrastrukturprojekten. Går vi bara till vårt grannland Norge har man ju exempelvis många vägtullar, säger Lena Erixon.

Vägverkets ledning pekar ut fem tänkbara byggen där idéerna skulle kunna prövas. Det handlar om nya förbifarter i Stockholm och Motala, E6 upp mot norska gränsen, E4 vid Sundsvall och någon del av E22.

Skjuter på kostnaderna
Men frågan är då om det är rätt att låta vissa vägar få gå före i kön på det här sättet genom att skjuta på kostnaderna till framtida generationer.

– Detta är ju nyttigheter som framtida generationer kommer att ta del av. Vägar håller ju väldigt länge och det innebär att skattebetalarna även i framtiden har nytta av den tillgången, säger Lena Erixon.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".