Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Digitala foton skapar kris i fotobranschen

Publicerat tisdag 8 november 2005 kl 05.00
Allt fler foton tas, men få framkallas.

Fotohandlare och postorderföretag som lever på framkallning är de som har drabbats hårdast av övergången till digital fotografering. Flera företag har gått i konkurs eller tvingats stänga olönsamma butiker och fotolabb.

– Det är ju så att det aldrig har tagits så mycket bilder som nu. Det knäpps säkert tre gånger så mycket som i början på 90-talet. Men nackdelen är ju att folk inte gör bilder, säger Ted Jonsson, vd för framkallningsföretaget Lofoto i Sundsvall.

– Det ser ljust ut för vår del, men det finns många som fått stryka på foten. Många som har enorma labb som de betalar stora lån på. Så får de lägga ner dem, men måste fortfarande betala lånen. De får inte en krona för de där labben. För dem är det hårt. Det är många minilabb och entimmes-servicelabb som finns runt om i Sverige som kommer att stryka på foten.

Det har aldrig framkallats så lite bilder som nu. Filmframkallningen minskar med runt 30 procent per år samtidigt som få framkallar sina digitala bilder. Man sparar istället bilderna på sin dator eller lägger upp dem på internet där släkt och vänner kan ta del av dem, eller så skriver man ut bilderna hemma.

Företag i konkurs
Minskningen har lett till att flera framkallningsföretag har lagt ner hela eller delar av sin verksamhet eller sagt upp personal. Tidigare i år gick Agfafoto i konkurs, liksom Apport Postfoto förra året. Då lade också Kodak ner sitt sista traditionella labb för fotoframkallning i Norden.

Fotoquick har lagt ner närmare 20 butiker på ett och ett halvt år.

– Under den press som branschen är under just nu sker utslagning. Det gäller att både orka satsa på nya produkter och köpa nya bolag och därmed marknadsandelar, och samtidigt skruva åt och ha en slimmad egen organisation, säger Fotoquicks vd Christian Haeger.

– Vi stänger butiker, dra ner på administrationen till ett minimum och göra de saker som krävs för att vi ska komma igenom den här perioden som kommer att vara tuff under ett antal månader, kanske år till.

Ingen trodde på det digitala
Utvecklingen mot digital fotografering har gått betydligt snabbare än vad branschen räknat med, säger Ted Jonsson på Lofoto.

– För fem år sedan trodde man aldrig att det här skulle slå igenom. Det var fruktansvärt dyra kameror, vi tänkte framförallt på det här med hållbarheten – det fanns ju då inte direkt några maskiner som gjorde några digitala bilder.

– Vi trodde att det inte skulle bli något. Att bara företag skulle använda det och behändigt köra in filerna direkt i datorn, bilder som man inte behövde spara någon längre tid, säger Ted Jonsson.

Anne Parichart Eriksson
anne.parichart-eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".