Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Facket kräver ny lag om värdetransporter

Publicerat tisdag 8 november 2005 kl 07.30

Först i slutet av veckan kommer bevakningsföretagen vara i gång med sina värdetransporter. Den bedömningen gör bevakningsföretaget Falck efter att ha värderat de skärpta villkor för värdetransporter som Arbetsmiljöverket lade fram på måndagen.

– Vi får göra en successiv start, vi diskuterade en kort startsträcka, men vi behöver göra lite mer analyser när vi har gått igenom Arbetsmiljöverkets krav. Det börjar nog rulla under dagen, säger Roland Berndt, informationsansvarig på bevakningsföretaget Falck.

Hur blir det med pengarna i bankomaterna?

– Vi får hoppas att de fylls på vartefter, men det kan ta lite tid.

Förbudet mot värdetransporter upphävdes av arbetsmiljö-verket på måndagskvällen efter att ha införts efter det stora rånet i förra veckan. Förutsättningen är att bevakningsbolagen uppfyller verkets krav, som bland annat innebär att en riskbedömning måste göras för varje enskilt uppdrag.

Gäller hela landet
Arbetsmiljöverkets beslut kom efter ett möte med Securitas och Falck på måndagen. Kraven som måste uppfyllas innan verksamheten återupptas gäller transporter i hela landet.

Villkoren innebär bland annat att en skriftlig riskbedömning ska göras av varje transportväg. I denna ska det finnas beskrivning av hur rutiner, tider och färdväg ska kunna varieras för att försvåra för eventuella brottslingar.

Det ska också finnas tekniska lösningar som gör det omöjligt att komma åt pengarna på vägen utan att de förstörs. Om inte detta krav kan uppfyllas måste bilen ha dubbel bemanning. Den summa pengar som transporteras får då inte överstiga ett visst, hemligt, belopp.

Ett av de största bolagen, Securitas, har gått igenom kraven och anser att de kommer att klara dem. Den bedömningen gör också bevakningsbolaget Falck. Men transporterna beräknas inte vara igång som normala förrän i slutet av veckan.

Lag om kundansvar
Ronny Fredriksson, från Transportarbetareförbundet, anser dock inte att det räcker med de nya villkoren för att säkra transporterna. Från facket kommer i stället krav på skärpt lagstiftning där kundens ansvar räknas in.

– Det är en beställarverksamhet. När kunden säger att vi ska vara på en viss plats vid en viss tid så innebär det att man ökar risken för rån vid just den kunden. Det här är det viktigt att kunderna tänker på. Vi har pratat om att i förlängningen kanske vi behöver en lagstiftning som talar om kundansvar, säger Ronny Fredriksson.

Anna Gustafsson
anna.gustafsson@sr.se

Pia Fridén, P1 Morgon
pia.friden@sr.se

Arbetsmiljöverkets krav:

Skriftlig riskbedömning av varje transportväg. Rutiner, tider och färdväg ska varieras.

Tekniska lösningar som gör att pengarna förstörs vid rån. Om inte kravet uppfylls måste bilen ha dubbel bemanning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".