Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lek kan hjälpa apatiska barn tillbaka

Publicerat onsdag 9 november 2005 kl 05.00

Många av de flyktingbarn som är på väg in i apati skulle kunna få hjälp tillbaka till livet, med en ganska enkel metod. Det hävdar specialpedagogen Laila Lindberg i Söderhamn.

Metoden hon syftar på är lekarbetspedagogik, ett väl dokumenterat sätt att använda leken för att utveckla språk och självkänsla men också bearbeta sorg.

– Jag tror att man kan använda det i väldigt mycket större utsträckning än nu. Det är ett enkelt och självklart sätt för barn att få hjälp att strukturera och ordna upp det man har upplevt. Man kan inte ta bort de här svåra upplevelserna, men med rätt bemötande och med respekt för barnet kan man hjälpa dem att involvera det här svåra och gå vidare i livet, säger Laila Lindberg.

Ivan var på väg in i apati
Hon är hemma hos femårige Ivan Medvedeva för att leka. Ivan flydde med sin familj från Kirigizistan för ett år sedan. För en månad sedan var Ivan ett barn som såvitt jag förstår var på väg in i apati.

Han var ledsen, han var tyst, han hade slutat prata och leka. Sedan dess har det hänt väldigt mycket. Leken sker på barnets villkor, men Laila är med om Ivan vill och hon pratar och sätter ord på vad han väljer att göra.

– Det är inget konstigt på något sätt. Det man inte kan sätta ord på, det leker barn. Leken är ju barnens språk, säger Laila Lindberg.

Förra veckan rekommenderade Socialstyrelsen i ett förslag till regeringen att asylsökande barnfamiljer borde få en kontaktperson för att skapa ett nätverk och därmed fånga upp barn i riskzonen för apati. Ett enkelt alternativ som Laila Lindbergs skulle vilja se är att man utnyttjar kommunens lekarbetspedagoger.

Få som använder metoden
Idag finns det runt 500 utbildade lekarbetspedagoger i Sverige och varje år utbildas det nya. Laila Lindberg har varit med och utvecklat lekarbetspedagogiken som används i skolor runt om i Sverige sedan 70-talet.

Men trots goda resultat är det inte många som jobbar med flyktingbarn som Laila Lindberg i Söderhamn gör, och har gjort sedan 1993.

– Man kanske inte riktigt vågar sig på det här när det gäller de här barnen. Jag tror att vi är osäkra inför det helt enkelt. Men även om de ska tillbaka till sitt hemland så har vi någon slags moralisk plikt att ge dem det vi kan på vägen, säger Laila Lindberg.

Jenny Sanner Roosqvist, Gävle
Jenny.roosqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".