Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Kraven ökar på bevakningsföretagen

Publicerat lördag 12 november 2005 kl 17.54

Polisen har fortfarande inte gripit någon för rånet mot Securitas i Jönköping på fredagsmorgonen. Kraven från polisen och justitieministern på att bevakningsföretagen ska öka säkerheten vid pengatransporter växer.

Fackförbundet Transports förbundsordförande Per Winberg kommer på ett möte med justitieministern och värdetransportföretagen på måndag att ställa konkreta krav på omedelbara åtgärder för att öka säkerhet för de anställda.

– Det är så stora risker förenade med dessa transporter så här får det inte sättas någonting emellan för att höja våra medlemmars säkerhet. Liven måste gå före pengarna, säger Transports förbundsordförande Per Winberg.

Bodstöm vill se krafttag 
Efter uppmaningen igår från Rikspolischefen Stefan Strömberg om att bristerna i säkerheten vid värdetransporter måste ses över, sa justitieminister Tomas Bodström att bevakningsbranschen måste ta till krafttag för att få stopp på värdetransportrånen.

– Naturligtvis ska man göra allt man kan göra och inte undvika att göra det bara för att det är dyrt. När andra delar av samhället till exempel kan förhindra att bilar körs in i affärer så är det klart att just bevakningsbranschen ställer vi stora krav på, säger Thomas Bodström.

Nu har Transportarbetarförbudet nya krav på bevakningsbranschen som man kommer att lägga fram när man på måndag träffar justitieministern och branschen.

Kraven skärps
Efter förra helgens transportstopp då man fick igenom kraven på att varje transport måste riskbedömas, inte får innehålla mer än 10 miljoner och att det alltid ska finnas en säkerhetsväska vid transport av sedlar från butik till fordon så skärper nu Transportarbetarförbundet kraven ytterligare.

Bland annat vill man att bevakningsföretagen investerar i fysiska hinder utanför värdedepåerna, i form av betongklumpar som åker upp och ner ur marken. Dessutom vill man ha andra stabila hinder som till exempel järnvägsrälsar i kryss på marken och kameraövervakning som har kontroll på omgivningen kring fastigheterna med värdedepåerna .

Transporterna kan stoppas
Man vill också öka de personella resurser som hanterar pengarna. Dessutom vill man att penningsummorna som transporteras ska minskas ytterligare. Man vill att bevakningscentralerna har egna följebilar vid penningtransporter och ytterligare andra bilar som säkrar transportvägarna.

Om åtgärder inte vidtas omedelbart kommer transportarbetarförbundet att kräva att värdetransporterna åter stoppas, på samma vis som till förra helgen.

– Det är helt otillständigt att man med en personbil bara kan köra rakt igenom som om det vore en plywoodskiva och kapa åt sig tio-femton miljoner kronor på 20 sekunder, så kan det inte fortsätta, säger Transports ordförande Per Winberg.

Maria Repitsch
maria.repitsch@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".