Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lågprisbolaget Flyme vägrar ge upp

Publicerat fredag 18 november 2005 kl 07.56

Konkurrensen i inrikesflyget är stenhård. Fyra flygbolag slåss om lågprismarknaden och det anses vara minst ett bolag för mycket. Många tror att Flyme får ge upp först, bolaget redovisade i veckan ännu en förlust.

Flyme satsar på tolv nya flyglinjer från Landvetter nästa år, och vd Fredrik Skanselid är orubbligt optimistisk.

– Det går utmärkt. Vi har tagit små steg för att komma dit vi är nu och nu är vi i position för att ta nästa steg.

Ni har tidigare sagt att ni ska börja visa bättre resultat under sista halvan av 2005, nu talar ni om att det dröjer ett år till?

– Ja, det beror på ett flertal olika saker egentligen. Delvis att dollarn och andra valutakurser påverkar oss negativt och sedan att bränslepriser och den hårda konkurrensen på inrikesflyg fortsätter.

Hur länge kommer ägarna att orka?

– Vi har precis fått in en ny ägargrupp i bolaget som har industriell erfarenhet och ett väldigt stort kapital bakom sig och det är det som gör att vi kan ta oss vidare.

Det tredje kvartalet i år gick Flyme med ytterligare 25,5 miljoner kronor i förlust och den sammanlagda förlusten i år närmar sig 85 miljoner.

I december kallar bolaget till en extra stämma för att genom en nyemission få in färskt kapital.

Branschtyckare varnar för att Flyme snart flugit klart, det håller vd Fredrik Skanselid inte med om.

– Vi har redan börjat med att höja kabinfaktorn ganska kraftigt här under hösten och vi har hittills inte varit tillräckligt uppbyggda kommersiellt inom bolaget på grund av att vi var fem piloter som startade det.

Är det helt säkert att de här nya linjerna kommer att tas i bruk?

– Ja.

Hur länge kommer de att finnas?

– Så länge det finns lönsamhet på dem såklart.

Tröttnar ni på att höra svanesång kring Flyme?

– Vi är vana vid att få skit kastad på oss från första dagen egentligen och jag kan väl bara säga att ett kvitto på att vi gör det mesta rätt det är att industriella ägare går in och vill ta position i bolaget och fortsätta investera.

Många säger att Flyme kommer att vara först ut i konkurs?

– Det har det ju sagts sedan första dagen. Först skulle vi inte få flygtillstånd, sedan skulle vi inte få flygplan och sedan skulle vi inte flyga. Nu är vi snart inne på andra året och vi står här fortfarande, starkare än någonsin med tanke på hur det ser ut i strukturen av bolaget, säger Fredrik Skanselid.

Nu har Flyme en ny styrelse och nya isländska storägare. Där finns intressen som deltagit i sammanslagningen av flygbolagen Maersk och Sterling.

Sammanslagning eller uppköp lär bli framtiden även för Flyme, antyder Fredrik Skanselid.

– Det är klart att vi diskuterar och tittar på olika bolag runt omkring i Skandinavien och Europa och det kan antingen vara att man aktivt är med och leder en konsolidering eller att man deltar själv i den på ett eller annat sätt.

Andreas Öbrink
andreas.obrink@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".