Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Säsongsanpassat pris inget för Gotland

Publicerat lördag 19 november 2005 kl 12.48
Gotlandsfärjan M/S Visby.

Stora förändringar väntar trafiken till och från Gotland. Just nu pågår upphandling om ett nytt avtal där operatören föreslås få större frihet och tar själv hand om intäkterna.

I veckan beslutade regeringen att skjuta till mer pengar till färjetrafiken till och från Gotland. Det innebär att de befarade prishöjningarna och försämringarna i tidtabellen uteblir nästa år. Men förändringar blir det ändå.

– Vi har idag en operatör som kör en mycket bra trafik men till ett väldigt högt pris och gör stora vinster på trafiken. Nu handlar det väldigt mycket om att få en så bra konkurrens att vi klarar av att ha en bra trafik till ett vettigt pris i framtiden, säger Staffan Widlert som är generaldirektör på Rikstrafiken.

Dyrt avtal hittills
Gotlandstrafiken är den enskilt största posten i myndighetens budget, över 300 miljoner räknar man med i år. Kostnaderna har skenat iväg på grund av det höga oljepriset och avtalet med Destination Gotland som driver trafiken idag är dyrt säger Widlert.

– I nuvarande avtal betalar vi kostnaderna för trafiken och får intäkterna. I det nya avtalet kommer operatören själv att behålla intäkterna för trafiken, så han har en drivkraft att köra så bra trafik att det blir mycket resande och mycket intäkter.

Olika priser oroar
Men det nya avtalet väcker oro på Gotland. Bland annat eftersom den som driver trafiken kommer att kunna variera priserna. I det nya avtalet bestäms bara ett genomsnittspris. Biljetterna får alltså kosta olika under hög och lågsäsong så länge snittpriset sett över året blir det som Rikstrafiken bestämt.

– Det finns en viss oro för upphandlingen. Jag antar att marknadspriset blir högre på sommaren än på vintern. För oss är det inte fråga om marknadspriser i den meningen. Vi vill ha ett fast pris året runt, oavsett säsong, säger socialdemokraten Jan Lundgren som är kommunstyrelsens ordförande på Gotland.

Även oppositionen är oroad.

– De anser att det går att köra trafiken billigare. Gör det det då anser jag också att det ska komma resenärer och godstransportörer till del. Så som jag ser det är den ende vinnaren staten, om man lyckas upphandla trafiken för en lägre kostnad, säger Eva Nypelius som är centerparitets oppostitionsråd på Gotland.

Staffan Widlert, generaldirektör på Rikstrafiken vill inte ge några garantier för hur avtalet kommer att se ut när det väl skrivs under.

– Det finns alltid en oro när man inte vet i förväg hur det kommer se ut så jag förstår att gotlänningarna känner den här oron. Precis hur prissystemet kommer att se ut, det vet vi inte i förväg, men det blir inte dyrare i genomsnitt.

Patrik Holmström
patrik.holmstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".