Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tv-kanaler slåss om plats i marknätet

Publicerat måndag 21 november 2005 kl 18.02

På måndagen blev det känt vilka tio tv-kanaler som Radio- och tv-verket vaskat fram bland de över 30 som sökt en av de nya platserna i det digitala marknätet. Nu ska regeringen välja ut en handfull av dem, för det är vad som max får plats med nuvarande teknik.

Mariella Thaler, som är kund i en radio- och tv-butik i Stockholm, vet vad hon vill att en ny tv-kanal skulle innehålla.

– Mycket underhållning. Och då menar jag inte dokusåpor, utan bra filmer och dokumentärer, säger Mariella Thaler.

Utbildnings- och kulturminister Leif Pagrotsky har sagt att han gärna ser nya kanaler som inte kostar tittarna pengar i marknätet.

Viktigt med gratis tv
För honom är det viktigt att det finns någonting, mer än SVT:s befintliga kanaler och TV 4, gratis för tittare som tvingas gå över till digital-tv. Detta för att få övergången mer aptitlig.

Av de tio kanaler som Radio- och tv-verket nu föreslår till regeringen lovar fyra att sända fri-tv. En riktar sig till äldre, en till hela Sverige, en till storstadspubliken och en till dem som är intresserade av samhällsvetenskap. Detta att döma av kanalnamnen och de programbolag som ligger bakom.

De övriga sex som föreslås vill vara betal-tv, bland dem finns BBC Prime och tidningen Dagens Industris tv-kanal.

Kamp om mediekonsumentens intresse
Bland dem som vill sända i marknätet finns dels välkända tv-bolag, som TV 4 och Kanal 5 med nya nischkanaler, men också tidningar som Expressen, Aftonbladet och Dagens Industri.

Det är ett tecken på den allt hårdare kampen om mediekonsumenternas intresse, och reklam- eller abonnemangsintäkter.

Expressen har sökt tillstånd för sin sportkanal. Om det blir mer utrymme för kanaler de kommande två åren så föreslår Radio- och tv-verket att de också ska få en plats.

Mattias Carlsson är biträdande chef för Nya Medier på Expressen.

– Även om papperstidningens upplaga fortfarande håller bra i Sverige så kan man se en internationell trend att upplagorna viker. Då måste vi hitta nya distributionsvägar, säger Mattias Carlsson.

Det är inte bara nya kanaler som sökt om lov för att få sända. De 37 som redan har en plats idag har varit tvungna att söka om sina tillstånd.

Regeringen avgör vilka som får tillstånd
Nästa steg är att regeringen bestämmer vilka som får vara med de kommande två åren, för det är så långt som tillstånden sträcker sig.

De nuvarande tillstånden går ut sista december, men förlängs i tre månader eftersom regeringen inte hinner fatta beslut förrän tidigast i början av nästa år.

Stefan Mann är butiksansvarig för en radio- och tv-butik i Stockholm, och han är säker på vilken profil en ny tv-kanal som vill locka tittare ska ha.

– Det är definitivt sport, det är oavkortat den typ av kanal som folk kan komma in för, säger Stefan Mann.

Virve Hedenborg
virve.hedenborg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".