Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Korsnäs inte längre Kinneviks kassako

Publicerat tisdag 22 november 2005 kl 08.58

Korsnäs har fått en förändrad roll i Kinnevikskoncernen. Från att ha varit kassakon som under många år bidragit till utvecklingen av Kinnevikskoncernens media- och telekomföretag, som till exempel Tele 2, får nu pappersföretaget Korsnäs finna sig i att bara vara ett av flera vinstgivande bolag i koncernen.

Men Kinneviks vd, Vigo Carlund, anser trots allt att Korsnäs är en fortsatt viktig del av Kinnevik. Inte minst efter förra veckans köp av kartongtillverkaren Frövi.

– Att Tele 2:s egen totala vinst är mycket större än Korsnäs, det är ju otvivelaktigen så, men andelen som Korsnäs kan dela till Kinnevik hävdar sig väl i jämförelse med Tele 2 och kanske till och med blir bättre nu när vi har köpt Frövi också, säger Vigo Carlund.

Vinst för Kinnevik
Vinsten härifrån papperföretaget Korsnäs i Bomhus utanför Gävle går rakt in i Kinnevik. Förra året var resultatet före skatt 635 miljoner kronor.

Det var 51 procent av Kinneviks totala resutat före skatt.

När Kinneviks medie- och telekomsatsningar nu har knoppats av till egna bolag betyder att dom nya bolagen själva får stå för sina kostnader.

Kinnevik är Korsnäs styrka
Just att Korsnäs är helägt av Kinnevik är dess styrka anser Kinneviks vd Vigo Carlund. Genom köpet av kartongtillverkaren Frövi så återtar nu pappersbruket lite av sin betydelse för Kinnevikkoncernen i och med att pappersindustrin ökar sin andel i koncernen från 23 till 32 procent.

Men det faktum att investmentbolaget Kinnevik har intressen inom flera olika områden påverkar naturligtvis synen på Korsnäs och investeringarna där.

– Exempelvis när vi la det här budet på Frövi, så jämför ju vi till skillnad från andra skogsindustrier, våra satsningar med andra alternativ, men kombinationen Korsnäs-Frövi den ger en precis lika bra avkastning som om vi skulle ha satsat på någonting annat inom telekom och media.

– Skillnaden mellan Korsnäs och andra skogsföretag är att vi har inte lockats att göra några vidlyftiga köp, för det måste gå att räkna hem varje enskild del i konkurrens med de här andra satsningarna som vi har.

Jenny Sanner Roosqvist, Gävle
jenny.roosqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".