Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Toppbetyg till bil med fotgängarskydd

Publicerat onsdag 23 november 2005 kl 15.56
Klarar fotgängarkollision bäst.

Citroën C6 får toppbetyg för skydd av fotgängare i det Europeiska krockprogrammet, Euro NCAP. Varje år dödas i Sverige 50 fotgängare av bilar.

– Jag tycker att det är väldigt glädjande att bilindustrin visar att det går att ta rejäla kliv framåt vad det gäller att skydda de oskyddade trafikanterna, säger Anders Lie, bilsäkerhetsexpert vid Vägverket.

Är det här något som säljer?

– Ja, det säljer definitivt till alla seriösa bilköpare. För alla som köper bilar i företag, institutioner och myndigheter säljer det. För den privata bilisten tror jag också att det är en egenskap man inte har någonting emot i varje fall, säger han.

Kommer andra tillverkare att följa efter?

– Vår erfarenhet är att när någon har brutit isen så kommer de andra ganska fort efter, säger Anders Lie vid Vägverket

Citroën C6 lyfter upp gångtrafikanten vid en kollision mot motorhuven, som blir till en sorts madrass, säger Anders Lie.

Först med toppbetyg
För första gången får nu en bil högsta möjliga betyg i Euro NCAP, i momentet skydd av fotgängare.

Biltillverkarna har hittills inte brytt sig så mycket om att gångtrafikanterna är chanslösa vid en kollision. 50 fotgängare dödas varje år i Sverige och 1 000 skadas. I hela Europa handlar det om mer än 5 000 döda gångtrafikanter.

I den här Euro NCAP-omgången testades 15 bilar. Sex stycken fick högsta betyg – 5 stjärnor. Det är Fiat Punto, Toyota Yaris, Mazda 5, Fiat Croma, Peugeot 407 Coupé och Citroën C6.

Sjätte stjärna på gång
Men redan nästa år kan det bli dags för en sjätte stjärna i betyget. Då ska bilarna även testas för skydd mot whiplash, eller pisksnärtskador, vilket Vägverket slagits för länge.

– Det är i huvudsak stolen i bilen som påverkar hur stor risken är för whiplash. EN biltillverkare som har utvecklat stolen för att skydda mot whiplashskador minskar risken till hälften ungefär. Det vet vi från fältundersökningar i Sverige, säger Anders Lie, Vägverket.

Lars-Erik Backman
lars-erik.l.backman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".