Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Rädsla för fågelvirus slår mot flyget

Publicerat fredag 25 november 2005 kl 06.14

Fågelinfluensan kan bli dyr för flygbolagen vare sig den smittar mellan människor eller inte. Enligt branschorganisationen Svenskt Flygs generalsekreterare, Hans Enelius, räcker det med en ökad rädsla för smitta för att flyget ska påverkas.

– Det finns ju en uppenbar risk att den kan påverka branschen mycket negativt. Vi såg effekterna av sars tidigare. Det fick stora dramatiska effekter för flygbolagen. Det slår väldigt snabbt, och hårt, framförallt på det interkontinentala resandet. Jag tror att alla flygbolag ser över olika scenarier, säger Hans Enelius vid Svenskt Flyg.

Även om fågelinfluensan aldrig börjar överföras mellan människor så kan rädslan göra att resandet minskar.

Sars minskade trafiken
Det upplevde flygbolagen då sarsepidemin spreds från Sydostasien. Under våren 2003 fick sars i kombination med Irakkriget passagerartrafiken att minska med nästan en femtedel globalt och halveras i Sydostasien.

Då drabbades Sydostasienbaserade Cathay Pacific och Singapore Airlines mycket hårt av minskat resande. SAS, som har få Asien-linjer, klarade sig bättre ekonomiskt, men bolaget har en katastrofplan som kan användas med kort varsel, säger informationsdirektör Bertil Ternert.

– Det är ingen som kan förutse den här typen av händelser och därför är det enda vi kan möta det med är att ha en hög beredskap, säger han.

Minskningen blir kännbar
2003 minskade det svenska utrikesresandet med sju procent och en ny liknande situation skulle bli mycket kännbar också för Luftfartsverket, säger generaldirektör Lars Rekke.

– Om flyget ökar eller minskar med en procent på Luftfartsverkets flygplatser så betyder det i runda slängar 35– 40 miljoner kronor direkt på resultatet. Med en minskning på tio procent försvinner hela vinsten och lite därtill, säger Lars Rekke på Luftfartsverket.

Andreas Öbrink
andreas.obrink@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".