Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

LFV flörtar med japanska flygbolag

Publicerat måndag 28 november 2005 kl 07.32

Luftfartsverket jobbar hårt på att få fler interkontinentala flyglinjer till Arlanda. Förra veckan var en delegation i Japan för att övertyga japanska bolag att flyga till Sverige.

För Luftfartsverket är varje ny interkontinental linje en ren vinst, säger generaldirektör Lars Rekke.

– Det är naturligtvis en mycket bra affär samtidigt som de investeringar som behöver göras är relativt marginella. Så intäkterna är ju praktiskt taget alla marginalintäkter. Vi arbetar väldigt hårt för att attrahera japanska och andra flygbolag, säger Lars Rekke.

Vinsten ökade
Luftfartsverkets vinst ökade det tredje kvartalet i år till 145 miljoner kronor, mycket tack vare ökat resande. Nu tittar Luftfartsverket utomlands i jakt på nya vinster.

På Arlanda är investeringar och ombyggnader redan gjorda, så varje ny destination är ett vinst. En procents ökat resande innebär 35– 40 miljoner kronor i plus för Luftfartsverket.

Fler direktlinjer innebär också att Arlanda blir mer attraktivt i kampen med andra europeiska flygplatser, säger Luftfartsverkets generaldirektör Lars Rekke.

– Jag tycker inte att det känns alldeles tillfredsställande att svenska affärsresenärer exempelvis är tvungna att åka ner på kontinenten och byta till ett annat flyg för att komma till flera ställen i Asien eller till olika ställen i Nordamerika. Vi vill naturligtvis ha så mycket direktflyg som möjligt, säger han.

Ger rabatter
Luftfartsverket kommer att lämna kraftiga rabatter de första två åren för att locka flygbolag.

Förra veckan var en delegation i Japan för att sälja in direktlinjer, på önskelistan finns också Indien, Mellanöstern och södra USA.

Luftfartsverket tror att japanska bolag kan vara intresserade, men det lär dröja innan SAS öppnar fler interkontinentala linjer om man får tro SAS koncernchef, Jörgen Lindegaard.

– Det är inget snack om att vi skulle kunna flyga mer från Stockholm till exempelvis Asien om vi hade flygplan till det. Fler flyg får vi den dag vi blir lönsamma. Först då har vi möjlighet att expandera, säger Jörgen Lindegaard.

Andreas Öbrink
andreas.obrink@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".