Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Orback vill utreda kränkande reklam

Publicerat onsdag 30 november 2005 kl 11.00
Kan stoppas.

Nu tar regeringen åter upp frågan om man kan lagstifta mot könsdiskriminerande reklam. Nästa år ska regeringen tillsätta en utredning om lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam, säger jämställdhetsminister Jens Orback.

Under sin tid som jämställdhetsminister försökte Mona Sahlin driva frågan, men den föll på konstaterandet att det inte har blivit mer av den varan ute på gatorna. Men nu tycker nuvarande jämställdhetsminister Jens Orback att situationen är förändrad.

– Jag tycker mig ha belägg för att det har blivit värre. Jag möter ibland bilar här i huvudstaden som har annonser för porrklubbar, eller vad man ska kalla det. Jag upplever det som mycket kränkande. Dels därför att det inte finns något sätt att ta sig ifrån det. Det är ett skäl till att titta på det här för att kunna freda gaturummet, säger Jens Orback.

När den här typen av reklam finns på allmän plats går det inte att välja bort den, resonerar Jens Orback.

Att begränsa den innebär också en begränsning av yttrandefriheten, säger kritikerna.

Debatt i Umeå
I Umeå debatterades för några år sedan reklam i busskurerna. Var det rätt av kommunen att låta ett företag sköta busskurerna under ett antal år? Därmed uppläts busshållplatserna också för bilder där till exempel lättklädda kvinnor gjorde reklam för underkläder.

– Kommunen har alltså lovat bort vårt offentliga rum på ett 25 år långt kontrakt, sa då Sara Larsson, en av dem som engagerade sig i ”Umebor mot sexism”.

Hon välkomnar nu Orbacks utredning.

– Reklamen förnedrar kvinnor och leder till att kvinnor utnyttjas. Kvinnor blir sämre behandlade och unga tjejer blir sexuellt ofredade, tror jag. Därför skulle det vara bra.

Det finns de som tycker att en begränsning av den här typen av reklam vore en inskränkning av tryckfriheten. Hur ser du på det?

-– Men man får ju inte kränka någon. Du får till exempel inte sprida nazistisk propaganda. Det är samma sak där. Man ska inte kunna sprida könsdiskriminerande eller kränkande reklam heller. Det är inte särskilt konstigt. Sedan kan det givetvis vara svårt att dra gränsen mellan det som man får sprida och det man inte får sprida, säger Sara Larsson.

Peter Öberg, Umeå
peter.oberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".