Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Gymnasieeleverna har blivit sämre

Publicerat onsdag 30 november 2005 kl 17.04
Gymnasieeleverna har blivit sämre.

På onsdagen kom två nya rapporter som berör den svenska skolan. Den ena visar att eleverna gymnasieeleverna har sämre kunskaper idag än för några år sen, den andra handlar om att Riksrevisionen kritiserar regeringen för att det finns för få välutbildade lärare i skolorna.

– Jag tycker det här är allvarligt. Det innebär att elever i många områden får en sämre undervisning. Det kan vara livsavgörande, säger Kjell Larsson, riksrevisor.

Var fjärde lärare har inte lärarexamen och trots att kommunerna bara får anställa behöriga lärare så har hälften av de obehöriga fått en fast anställning.

Dålig styrning av lärarutbildningen
Riksrevisionen kritiserar regeringen på flera punkter för en dålig och otydlig styrning av lärarutbildningen och vilka som får jobba som lärare.

Till exempel är lagen om vilka som får anställas som lärare  för vag och lärare i delvis fel ämnen utbildas. För få läser till mattelärare eller yrkeslärare, för många läser historia eller vill bli idrottslärare.

Också Skolverket kritiseras, verket borde kontrollera kunskaperna hos friskolornas lärare och bättre följa upp och utvärdera lärarnas utbildning, enligt Riksrevisionen.

Sämre på att räkna och läsa
Samtidigt har gymnasieelevernas kunskaper blivit sämre, enligt högskolelärarna i en rapport från Skolverket. Mer än varannan lärare på universitet eller högskola tycker att studenterna som kommer från gymnasiet kan mindre idag än för fem år sen. Eleverna har blivit sämre på att läsa och räkna.

Leo Gertz studerar datateknik på Kungliga tekniska högskolan i Stockholm och håller med om kritiken, och tycker att han fick lära sig för lite på gymnasiet.

– Jag fick plugga hårdare helt enkelt. Det gick ju, men det hade varit skönt att vara lite bättre förberedd, säger han.

Per Tullberg, Skolverkets chef, håller inte med om att gymnasisternas kunskaper i allmänhet har blivit sämre, men han medger att gymnasiet måste förändra sin undervisning i matematik.

– Just när det gäller matematik tror jag man kan fastslå att det har skett en försämring. Men det har vidtagits en rad åtgärder och det kommer vidtas fler åtgärder för att komma tillrätta med det, säger han.

Andreas Hedberg
andreas.hedberg@sr.se

Bengt Hansell
bengt.hansell@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".