Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Julhandeln väntas slå rekord - igen

Publicerat torsdag 1 december 2005 kl 18.47

Årets julhandeln väntas bli rekordstor, igen. Det nya rekordet väntas bli 47,7 miljarder enligt en prognos idag från Handelns utredningsinstitut.

– Prognosen är oerhört positiv och optimistisk. Det är ju den starkaste tillväxten sedan 1999, säger Carl Eckerdal som är analytiker på utredningsinstitutet. 

Vad beror det på?

– Det har varit oerhört bra drag i butikerna sedan i maj i stort sett. Det är ingenting nu som skulle göra att hushållen plötsligt blir pessimistiska som vi kan se det.

Kan man se något slut på uppgången, att julhandeln ökar för varje år?

– Jag har hållit på med det här i åtta år och under den tiden har jag inte behövt kommentera en nedgång i handeln en enda gång

Det är nog inte bara tomten som kan hoa nöjt i år, för julhandeln lär glädja både finansministern och stora och små barn.

För det blir nytt rekord igen, enligt den optimistiska prognosen från Handelns utredningsinstitut. Ökningen av omsättningen från 2004 års julhandel blir 5,8 procent. I redan pengar blir det en försäljning på 47,7 miljarder kronor i december.

Och räknat per svensk, ung och gammal såväl som finansminister, blir det över 5 000 kronor.

Årets Julklapp blir ett pokerset, enligt HUI, vars utnämning är den officiella, och som sedan starten 1988 har innehållit både succéer och fiaskon, bakmaskinen inräknad.

– Årets julklapp är intressant eftersom den återspeglar en trend som är alldeles oerhört stark i Sverige just nu.

Blir årets julklapp därmed automatiskt en försäljningssuccé?

– Det behöver det inte bli men vi har sett att den nu marknadsförs väldigt, väldigt mycket runt om i butiker av alla slag. Den finns i livsmedelsaffärer, i bensinbutiker, överallt går det att hitta den här produkten.

Hur mycket styr det konsumenternas beteende, det här med årets julklapp?

– Vi har inte så höga tankar om oss själva att vi tror att vi kan påverka konsumtionsströmmarna alls. Däremot försöker vi peka på intressanta fenomen i samhället, säger Carl Eckerdal.

Tommy Fredriksson
tommy.fredriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".