Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lyssnarna försvinner om SR satsar fel

Publicerat söndag 4 december 2005 kl 12.30

Sveriges Radio lever farligt och riskerar sin framtid när företaget väljer att inte finnas med på de nya digitala spridningsvägar som unga väljer för sin mediekonsumtion, som mp3-spelare och mobiltelefoner. Om tio år kan Sveriges Radio ha förlorat sin roll som stort public servicebolag, varnar Per Appelkvist, medieanalytiker och före detta utvecklingschef på SVT.

– Nu ser vi en utveckling där unga människor väljer helt andra sätt att få till sig det de lyssnar på än att slå på sin FM-apparat.

Vad kan det innebära på sikt?

– På riktigt lång sikt innebär det naturligtvis att Sveriges Radio försvinner bort som det största mediet vi har i landet.

Du menar att public serviceradion är hotad?

– Det finns ju inget yttre hot, utan hotet är ju i så fall Sveriges Radios eget, att man fattar fel beslut, helt enkelt.

Beslutet Sveriges Radio borde fatta, enligt Per Appelkvist, är att börja finnas digitalt där yngre lyssnare finns idag, det vill säga i mobiltelefoner, mp3-spelare, kabel-tv och alla digital-tv-boxar hushållen nu köper. Dagens FM-radio lär dö bort med de äldre, unga lyssnare har redan valt bort den menar Per Appelkvist.

– Man har ingen naturlig relation till sin traditionella radioapparat. Man vet inte hur man ställer in stationer ens. Det är ingenting man tänker på att man ska slå på. Men innehållet kan vara intressant för dem. Det gäller att komma till dem där de finns, säger han.

Satsar på DAB
Sveriges Radio finns digitalt, på webben. Men de stora teknikpengarna, hundratals miljoner, har satsats på DAB, digitalradio, som funnit få lyssnare. Och DAB kommer enligt Per Appelkvist, om den någonsin slår igenom, ändå bara som bäst att nå 30 procent av lyssnarna.

– Jag tror att resten av lyssnandet kommer att finnas på andra tekniska plattformar.

Och de plattformarna är digitala där bitströmmar med bild och ljud distribueras till mobiltelefoner, mp3-spelare, tv-boxar och datorer, men också i lokala nätverk.

Trådlöst förval
Särskilt intressant är enligt Per Appelkvist ”Wimax”, ett trådlöst system i San Francisco där mp3-spelare och mobiler automatiskt från internet laddar hem de radioprogram användaren har förvalt och som sedan kan avlyssnas när som helst. Även betalradio växer i det USA som tröttnat på reklam i radion.

I Sverige borde Sveriges Radio åtminstone börja lägga ut sina 15 kanaler i digital-tv-boxarna, säger han.

– Om man vill nå lyssnare i hemmen är ju digital-tv en bra distributionsväg, för det kommer stå sådana där boxar i alla vardagsrum, och kanske även i många kök, och då kan de användas för att lyssna på radio i hemmet. Det är en möjlighet som jag tycker att man ska värdera seriöst, säger Per Appelkvist.

SR har inte råd
Men det har vi inte råd med, säger Jan Engdahl, avgående utvecklingschef på Sveriges Radio.

– Radion har ju inte fått samma finansiella möjligheter som public servicetelevisionen har fått till att lösa övergången från analog till digital distribution. Det är en fråga som ligger kvar hos politikerna fram till att man tar ett beslut, endera om DAB eller om andra digitala distributionsvägar. Där är politikerna svaret skyldig, annars riskerar Sveriges Radio att bli kvar som ett analogt museum, säger Jan Engdahl.

Per Gulbrandsen
per.gulbrandsen@sr.se

Länkar till de nya distributionssätten:

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".