Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Com Hem säljs utomlands

Publicerat måndag 5 december 2005 kl 12.05

Sveriges största kabel-tv-och bredbandsoperatör, Com hem, säljs till utlandet för motsvarande nära 10 miljarder kronor. Det är Wallenbergägda EQT som har hittat en köpare.

Carlyle Group och Providence Equity Partners heter den nye ägaren till drygt 1,4 miljoner svenska hushålls kabel-tv-och bredbandsabonnemang.

Likt EQT är det en riskkapitalbolag som köper och med samma drivkraft: att försöka förädla produkten och sedan eventuellt sälja vidare till någon annan med god vinst.

Telia förre ägaren
Det var vad EQT gjorde nu när man köpte Com hem av gamla Telia, som ju tvingades sälja av konkurrensskäl när bolaget gick ihop med Sonera. Även den här affären kräver godkännande från konkurrensmyndigheterna.

EQT köpte com hem 2003 för drygt 2 miljarder kronor, och säljer nu för vad som uppges vara en miljard euro, motsvarande 9,5 miljarder kronor i dagens kurs.

En bra affär för Wallenbergsfären, men samtidigt förlorar marknaden en möjlig börsnotering och en större spridning av ägandet i en framtidsbransch.

Snabbväxande bransch
Kabel-tv-och bredband är en snabbväxande bransch idag igen, även om det är långt till det övermod som rådde i IT-erans högkonjunktur.

Ett exempel: i slutet av 90-talet värderades varje kund i ett kabel-tv-bolag till uppåt 30 000 kronor eller mer. Sedan kom kraschen, och man kunde styrka en nolla omedelbart.

3 000 var det som gällde, men nu i den här affären värderas varje kund till drygt 7 000 kronor. Värdena är på väg upp men än är det en bit kvar till toppen för 7-8 år sedan.

Värderingen går upp
Omsättningen i Com hem har ökat med ungefär 20 procent per år under EQT-ägandet,och vinsten beräknas bli över 700 miljoner kronor i år, enligt EQT:s egen uppgift.

Det som gör att värderingen går upp nu är beräkningar på framtida beteenden hos konsumenterna.

Växer ihop
Kabel-tv-och bredband växer ihop allt mer, och anses komma att bli allt mer dominerande i hushållens utgifter. Det gäller all form av kommunikation utåt från hushållen.

Det lockar till sig miljardinvesteringar och branschen hoppas att hushållen ska lätta på plånboken och satsa mer pengar i ny teknik som kallas för triple play, det vill säga integrerat bredband med telefoni och tv.

Sedan gäller det förstås att få hushållen att hoppa på det senaste tåget också.

Tommy Fredriksson
tommy.fredriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".