Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Reseföretagen möttes av misstro från UD

Publicerat tisdag 6 december 2005 kl 05.00

Att cheferna på utrikesdepartementet var både ointresserade och oinformerade om tsunamikatastrofen i annadagen framgår av det underlag som reseföretaget Fritidsresor lämnat till Katastrofkommissionen. Det skar sig snabbt mellan Fritidsresor och UD.

– Det var ganska frustrerat vid många tillfällen. Om man inte blir trodd i en sådan här situation som är så ytterst pressande ändå samtidigt som man kände att man ändå hade rätt om att detta var väldigt illa, så sas det säkert en hel del hårda ord i de här samtalen, säger Fritidsresors vd Johan Lundgren.

Fritidsresor sökte kontakt med UD för att samarbeta om en hjälpinsats redan på annandagen, men av företagets anteckningar framgår att UD:s kontaktperson Christina Palm verkade oinformerad.

Samtalen fick därför karaktären av att Fritidsresor fick tala om för henne vilken bedömning man gjorde av katastrofens omfattning.

Ville gå och lägga sig
Mot slutet av dagen stängde sedan Christina Palm av sin mobiltelefon, eftersom hon ville gå och lägga sig. Någon annan kontaktperson under natten då man försökte få iväg hjälp till Thailand fick Fritidsresor inte.

Dagen efter hölls ett telefonmöte mellan Fritidsresor och UD, där vd Johan Lundgren uttryckte sin stora besvikelse över senfärdigheten hos UD och det misstroende som han möttes av från UD vad gällde hur illa det var i Thailand.

Christina Palm sa då åt honom att han skulle lugna ner sig.

Christina Palm är en av de chefer som enligt Katastrofkommissionen bär det tyngsta ansvaret för den senfärdiga insatsen från svenska myndigheters sida.

Satte stopp för hjälpinsats
Det framgår ur Katastrofkommissionens rapport att det var Christina Palm som själv såg till att sätta stopp för planerna på en hjälpinsats från Räddningsverket till de strandsatta svenska turisterna i Thailand under annandagen.

Christina Palm har redan sparkats från sin befattning som chef för den konsulära enheten.

I stället har hon blivit generalkonsul i Phuket i Thailand. Ekot söker henne sedan flera dagar tillbaka för en kommentar, men hon är inte anträffbar.

En annan fråga som snabbt blev aktuell var den att snabbt flyga hem svenska turister. Fritidsresor började redan på annandagen med att söka efter extra flygkapacitet och sökte samarbete med UD.

På tisdagen, efter två dagar, kallades reseföretagen till UD för en genomgång av hur många plan som fanns tillgängliga och hur lång tid det skulle ta att flyga hem turisterna.

Persson utlovade luftbro
När sedan statsminister Göran Persson på tisdagen satt i tv lovade han att se till att det skulle ordnas en luftbro som transporterade hem nödställda svenskar.

Reseföretagarna blev mycket förvånade när de förstod att de plan som de hade hyrt för att flyga hem sina kunder med nu plötsligt hade blivit en luftbro som Göran Persson hade ordnat.

– Vi kunde konstatera att det som kom att kallas för regeringens luftbro i huvudsak bestod av de flyg som vi hade hyrt, säger Fritidsresors vd Johan Lundgren.

Kan man säga att regeringen försökte ta åt sig äran av att ha ordat det?

– Det vill jag inte kommentera utan det får vara upp till var och en att göra en sådan bedömning, säger Lundgren.

Stefan Winiger
stefan.winiger@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".