Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Telia tappar kunder

Publicerat tisdag 6 december 2005 kl 12.20

Nästan 800 000 svenskar med fast telefoni har på några månader valt ett annat bolag än Telia Sonera, de flesta gamla kunder i bolaget.

Men Telia Soneras Sverigechef Marie Ehrling är ändå inte oroad över över flykten från bolaget.

Kunder finns kvar indirekt, även om de är hos konkurrenterna, säger hon.

Länge har det varit möjligt att välja operatör för fast telefoni, genom så kallat förval. Vid årsskiftet avskaffades det gamla monopolet och det blev helt fritt att välja operatör.

På bara några månader från februari till halvårsskiftet har Telia Sonera tappat 645 000 kunder – många av dem i och för sig redan förvalskunder hos andra.

Ytterligare 126 000 personer har valt annan teknik, till exempel IP-teknik.

Telia Sonera kommer ändå att forstsätta att leverera själva grundtjänsten, tillgången till det fasta nätet till konkurrenterna. Och där kan Telia Sonera tjäna pengar på sina gamla kunder.

Problemet för Telia Sonera är att bolaget tappar direktkontakten med många av sina gamla kunder.

Och det är inte lika lönsamt att sälja telefoni som grossist till andra operatörer, som att sälja till direktkunder. Men inte heller det oroar Marie Ehrling.

– När vi får lite mindre intäkter så misnkar också våra kostnader, säger hon.

Sören Granath
soren.granath@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".