Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

SvD publicerar vinannons

Publicerat lördag 1 juni 2002 kl 16.38
Svenska Dagbladet publicerar på lördagen en vinannons. Tidningen utmanar därmed förbudet mot alkoholreklam, som enligt konsumentombudsmannen fortfarande gäller. Men Svenska Dagbladets chefredaktör Lena K Samuelsson anser inte att tidningen bryter mot lagen.
Lena K Samuelsson grundar sin tolkning av lagen på att ett par tidningar redan utmanat det svenska lagen mot alkoholreklam. Tidningen Gourmet och senare Moderna Tider har bägge haft annonser för alkohol. Strider mot EU:s regler Konsumentombudsmannen har stämt tidiningarna, men markandsdomstolen har ännu inte behandlat målen. I en första prövning i tingsrätten kopplades EG-domstolen in. EG-domstolen förklarade att den svenska lagen mot alkoholreklam kan strida mot EU:s regler för fri rörlighet av varor och tjänster. Marknadsdomstolen ska avgöra På grund av detta kom tingsrätten fram till att det är alltför långtgående att förbjuda alkoholreklam med hänvisning till folkhälsan. Men konsumentombudsmannen överklagade till marknadsdomstolen och där ligger avgörandet nu. Utmanar lagen Men redan innan målet är färdigbehandlat går alltså också Svenska Dagbladet ut med en annons för tyskt vin. Det ovanliga med detta är att en stor dagstidning tar risken att utmana den svenska lagen. Tidigare är det rört sig om magasin med betydligt mindre upplaga som har utmanat. Stor inkomstkälla för tidningar Alkoholannonseringen är i andra länder där den är tillåten är stor inkomstkälla för tidningarna. Chefredaktör Lena K Samuelsson medger att hon tar en kalkylerad risk med vinreklamen i dagens tidning.
Erik Ridderstolpe, Ekot
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.