Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Förlusterna för SJ fortsätter

Publicerat tisdag 4 juni 2002 kl 14.30
SJ presenterade på tisdagen ett åtgärdsprogram för att komma till rätta med de stora förlusterna. Första kvartalet i år gick gick SJ med 29 miljoner kronor i förlust, trots att tågresandet ökade med fem procent.
Enligt SJ innebär programmet bland annat personalminskningar på 5-10 procent, vilket motsvarar 200-300 tjänster. Det är dock inte säkert att det kommer att bli aktuellt med uppsägningar. Åldersstrukturen på SJ kan innebära ut att det kan gå att lösa på andra sätt. Biljetter via Internet billigare Den dåliga lönsamheten belastas av tidigare ingångna dåliga avtal med länstrafikbolagenoch dyra konstnader för underhåll av tågen. SJ kommer också att försöka få allt fler att betala sina biljetter på Internet eller i de nya biljettautomater, som ska installeras över hela landet. För detta sätt att köpa biljetter erbjuds fem procents rabatt på biljettpriset. Dyrare att få biljett hemsänd Därmot blir det dyrare att få sin biljett hemsänd eller avhämtad hos ATG-ombud, liksom det blir dyrare att köpa biljett direkt på tågen. SJ-chefen hoppfull inför framtiden Nytillträdde SJ-chefen Jan Forsberg, säger till Ekot att han är hoppfull inför framtiden. Han hoppas att SJ ska kunna presentera ett positivt resultat nästa år. Nödvändigt, anser SEKO Facket ser de åtgärder som SJ nu presenterar som nödvändiga för företagets fortlevnad. Det säger SEKO:s ordförande på SJ Lena Aldemark. SEKO organiserar mer än två tredjedelar av SJ:s omkring 3 600 anställda.
Eva Stenström och Pia Lille, Ekot
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.