Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kinas bilmarknad tar fart

Publicerat onsdag 12 juni 2002 kl 06.59
I Peking har årets internationella bilmässa öppnat sina portar. Fortfarande är det relativt ovanligt med privatbilar i Kina men bilköpandet väntas öka snabbt och den kinesiska marknaden betraktas som en guldgruva av världens bilindustri.
Alla de ledande internationella bilföretagen är redan på plats i Kina. Optimismen är stor inför bilismens väntade segertåg i världens folkrikaste land. Kina kommer utan tvekan att toppa bilförsäljningen i världen, säger VD:n för japanska Nissan Motors och andra höga chefer i bilindustrin gör samma prognos. Kina är nu medlem av världshandelsorganisationen WTO. Och marknaden tycks oändlig. Idag finns 16 miljoner bilar i Kina. Men 1,3 miljarder människor. Bilförsäljningen har redan börjat ta fart. Ökningen under årets första fyra månader var 30 procent jämfört med samma period förra året. Den snabba ekonomiska tillväxten i Kina bereder vägen för en köpstark medelklass. Om några år väntas privatpersoner svara för mer än hälften av alla bilköp. Nyckeln till privatbilsförsäljningen är möjligheten till lån. Och både bilföretag och banker planerar att erbjuda billån i samband med att banksystemet avregleras och kreditmarknaden öppnas. De internationella biljättarnas strategi är samarbete med lokala företag. Den rena bilimporten väntas stanna under tio procent och i huvudsak gälla större och lyxigare bilmodeller. Det finns också en kinesägd bilindustri som konkurrerar på marknaden med både egenutvecklade och licenstillverkade småbilar till låga priser. Med den låga kostnadsnivån kan kinestillverkade bilar också komma att bli framgångarika på exportmarknaden. Börje Remdahl, Bangkok
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.