Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Trängselskatt bra affär för taxi

Publicerat måndag 27 februari 2006 kl 10.31
Trafiken har minskat.

Sedan försöket med trängselskatt infördes i Stockholm vid årsskiftet har trafiken i stan minskat med omkring 20 procent. Och det är inte bara miljön som tjänar på mindre trafik. Stockholms två största taxibolag, Taxi Stockholm och Taxi Kurir redovisar båda en omsättningsökning på 20 procent under januari och februari jämfört med samma period i fjol.

Bengt Erkki, vd på Taxi Kurir, är så här långt mycket nöjd med utfallet från trängselskatteförsöket.

– Tittar vi på de två första månaderna så har vi ökat omsättningen med ungefär 20 procent. En del av det här beror på trängselskatten, våra förare säger att det är mycket lättare att ta sig fram i stan, det är bättre tidspassning, det är inte köer utan kunderna får bilen när man har beställt den, säger Bengt Erkki.

Fler körningar
Även om försöket med trängselskatt bara pågått i lite drygt två månader, och delar av effekterna kan bero på en allmänt stark konjunktur där fler stockholmare har råd att åka taxi, så är körningarna fler, köerna mindre och arbetsmiljön för taxichaufförerna bättre än tidigare.

Tufft för mack vid tullstation
Men även om taxibranschen verkar gynnas av vägtullarna, så finns det de som har det tuffare.

Andreas Hedman driver Shell-macken i Ropsten i Stockholm, och bensinmackens läge i direkt anslutning till en tullstation har fått negativ inverkan på affärerna.

– Precis i början när trängselskatten infördes så märkte vi av en stor skillnad i kundtapp och försäljning. De senaste tre-fyra veckorna har det återhämtat sig något, men det är helt klart ett tapp jämfört med föregående år, säger Andreas Hedman.

Har du fått några kommentarer från dem som har sökt sig hit?

– Absolut, i början diskuterade många det här med oss. Man tycker att kamerorna och vägtullarna är felplacerade, att de borde sitta på Lidingöbron till exempel, där den egentliga gränsen går.

Hur går dina tankar för framtiden?

– Det är klart man är oroad. Fortsätter den här utvecklingen kan det få konsekvenser, det är helt klart, säger Andreas Hedman.

Mattias Forsberg
mattias.forsberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".