Förarbevis behövs inte för snabba båtar

Publicerat lördag 11 mars 2006 kl 03:00
Foto: Hasse Holmberg/PRB
Inget förarbevis om båten är kortare än sju meter.

Det blir fritidsbåtar över sju meters längd som blir föremål för regeringens nya båtregister och som i framtiden bara får framföras av personer som har förarintyg. Men de vanligaste snabba motorbåtarna berörs inte av reglerna.

– Det är två saker som vi vill införa i och med den transportpolitiska propositionen. Det är ett register och förarbevis för större båtar. Och med större båtar menar vi båtar som är större än runt sju meter, säger infrastrukturminister Ulrica Messing.

Det var för några dagar sedan som infrasturkturminister Ulrica Messing gick ut med att regeringen nu faktiskt tänker införa det obligatoriska båtregister och ett krav på förarbevis för fritidsbåtar som har diskuterats i flera år nu.

Övergångslösning
Gränsen för vilka båtar som ska ingå i det nya fritidsbåtregistret som regeringen vill införa och för vilka det i framtiden kommer att krävas förarbevis kommer alltså att gå vid en längd på båten på sju meter.

Kraven kommer att omfatta de största motorbåtarna och väldigt många segelbåtar. Vad gäller kravet på förarbevis för den som redan i dag äger sin båt så tänker sig Ulrica Messing en övergångslösning.

– För dem som har en större båt, alltså runt sju meter och uppåt, så kommer man att få en tid på sig att ta förarbeviset. De som köper en ny båt som är sju meter och större får en mycket kortare tid på sig att ta förarbeviset, säger Ulrica Messing.

Försäkringsbolag förbryllade
Men i och med regeringen drar gränsen för vilka båtar som ska omfattas av de nya reglera vid en längd på skrovet av sju meter så kommer de allra flesta motorbåtarna att slippa undan registerering och förarbevis även i framtiden.

Och det förbrylla flera försäkringsbolag och myndigheter inom sjöområdet som Ekot talat med.

– Det är ju inte just vid de här sju meterna som problematiken ligger, säger Dan Falconer som är ansvarig för båtförsäkringar på försäkringsbolaget If. Jag skulle gärna sett att man la en gräns vid fem eller fem och en halv meter. Vid sju meter undviker man egentligen huvudproblemet och det är inte till någon reell hjälp för försäkringsbolag och båtägare.

Hade en gräns med motorstyrka varit till hjälp?

– Det är båtlängd och motorstyrka - en båtlängd på fem, fem och en halv meter och en motorstyrka på kanske 50 hästkrafter och uppåt, säger Dan Falconer på If.

Som en förklaring till varför det är bra med ett båtregister har regeringen sagt att det ska bli lättare att spåra stulna båtar. Men enligt försäkringsbolagen så är det just de kortare snabba motorbåtarna som också är de mest stöldbegärliga och de hamnar alltså utanför registret med regeringens sjumetersgräns.

”Kostnaden underskattas”
Enligt Ulrica Messing ska båtägarna få betala en registerhållningsavgift för sina båtar men hon lovar att den inte ska bli högre än 100 kronor per år.

Försäkringsbolagen tror dock att regeringen underskattar vad det kostar att hålla sig med ett register som verkligen är ständigt uppdaterat över alla ägarbyten för att det ska bli verkligt användbart.

Anledningen till att regeringen har bestämt sig att det är båtens längd som ska bli avgörande är enligt Ulrica Messing att man bara kan registrera båten, inte själva motorn, och att man därför inte kan ha en gräns för antalet hästkrafter eller högsta hastighet.

Men enligt försäkringsbolagen så är moderna utombordsmotorer individuellt märkta och skulle visst gå att registrera och Dan Falconer på If kan bara se en anledning till att regeringen inte håller reda på det.

– Jag uppfattar det som okunskap.

Stefan Winiger
stefan.winiger@sr.se

Skriv ut

Dela