Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Reklamationsnämnd ska stödja elkunder

Publicerat torsdag 16 mars 2006 kl 06.11
Elkunderna får stöd av ARN.

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, ändrar sig och kan i fortsättningen ge fler elkunder rätt mot sina nätbolag. Det sker efter domen i Svea hovrätt som gav fem elkunder 100 000 kronor tillbaka för felaktigt nätabonnemang.

I liknande fall har ARN tidigare beslutat till bolagens fördel, erkänner ARN:s ordförande, Lotty Nordling.

– I något fall har jag sett att vi har bedömt att bolaget inte har haft informationsplikt och därför har konsumenten inte fått rätt.

Kan man säga att hovrätten mer gått konseumenterna till mötes än vad ni brukar göra?

– I varje fall i det fallet, säger Lotty Nordling.

Hovrätten progressiv
Det som fått ARN att ändra sig är fallet i Stocksund. Här gav Svea hovrätt fem elabonnenter rätt mot nätbolaget Graninge/ E-on.

Elkunderna hade inte informerats om att de var berättigade till det billigare lägenhetsabonnemanget istället för villaabonnemang. De fick tillsammans tillbaka 100 000 kr för felaktig debitering i tio år.

Allmänna Reklamationsnämnden som liknande fall dömt till elbolagens fördel, tänker nu alltså ändra sig. Och ARN:s ordförande Lotty Nordling tycker att Svea hovrätt varit väldigt progressivt här som gått konsumenterna till mötes.

Mätarsäkringar
Varför har då inte reklamationsnämnden själv kommit på att ge elkunderna rätt?

Avgörande är att reklamationsnämnden inte är en domstol och inte har samma juridiska resurser som tingsrätt och hovrätt. säger Lotty Nordling.

Reklamationsnämnden får in många ärenden om det näraliggande problemet att elkunder har för starka säkringar, som de betalar dyrt för. Statliga Energimarknadsinspektionen säger att nätbolaget har ett särskilt ansvar här som monopolister.

Men ARN beslutar regelmässigt att det är kundens ansvar att ha rätt mätarsäkring.

Och Lotty Nordling är osäker på om domen i Hovätten om abonnemangstypen även kan komma att påverka ARN:s syn på ansvaret för mätarsäkringen.

– Det vet jag inte om man kan dra den slutsatsen att det är nätbolaget.

Kan inte hovrättsdom,en smitta av sig även på mätarsäkringen, det är ju snarlikt?

– Det kan göradet men jag säger inte att det för över ansvaret, för det är inte samma situation, säger Lotty Nordling, Allmänna reklamationsnämndemns ordförande.

Lars-Erik Backman
lars-erik.l.backman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".